Hlavní obsah

Krásu gobelínů a jejich výrobu ukazuje výstava v Praze

Právo, Kristýna Řeháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V prostorách Uměleckoprůmyslového musea v Praze se do 21. září koná výstava mapující historii Moravské gobelínové manufaktury (MGM) od jejího vzniku na samém konci 19. století, kdy se její zakladatel Rudolf Schlattauer seznámil během cesty do Skandinávie s technikou výroby tkaných nástěnných koberců, až po současnost.

Foto: Foto archiv, Právo

Tkaná tapiserie Louka, realizovaná podle návrhu Jiřího Sopka, který patří mezi nejvýznamnějším osobnostem současné české malby (výřez).

Článek

Schlattauer začal s tkaním gobelínů v obci Zašová, protože v tomto regionu byla místní řemeslná textilní tradice, a proto i vhodná pracovní síla. Dílna poté z ekonomických důvodů přesídlila do nedalekého Valašského Meziříčí. Z uměleckého hlediska se v tomto období manufaktura zaměřovala zejména na secesní motivy.

Gobelínka měla dva výrobní artikly – závěsné tkané obrazy a ručně vázané koberce. Oba je možné chápat jako stylotvorné prvky interiéru, což vedlo ke spolupráci s architekty, z nichž lze uvést například Dušana Jurkoviče nebo Jana Kotěru.

Za války byl nedostatek materiálu a produkce stagnovala

Po vzniku republiky se objevují především figurální témata, gobelínka spolupracuje s výtvarnými umělci Václavem Špálou nebo Františkem Süsserem.

Během druhé světové války došlo ke stagnaci produkce kvůli nedostatku materiálu. Po jejím konci změnila MGM vedení a došlo k rozšíření jejího repertoáru o restaurování historických gobelínů. V padesátých letech byly realizovány tapiserie podle návrhu Pravoslava Kotíka pro Trienále v Miláně či Expo 58 v Bruselu.

Dnešní ředitel Jan T. Strýček kromě vlastní tvorby, která je na výstavě zastoupena ukázkami z dvou cyklů, inicioval projekt Actual Textile Art. V projektu jde o realizaci tapiserií podle návrhů současných umělců. Z autorů návrhů, které jsou součástí výstavy, můžeme jmenovat Michaela Rittsteina, Jiřího Davida, Jaroslava Rónu nebo Jiřího Sopka.

Cílem projektu je dokázat, že tapiserie je schopna reagovat na podněty současné výtvarné tvorby a stát se její součástí. Na výstavě jsou kromě tapiserií a koberců i tkací stroje a projekce, kde je možné vidět postup při výrobě.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze,

Uměleckoprůmyslové museum v Praze, do 21. září, otevřeno: každý den kromě pondělí od 10 do 18 hodin, v úterý do 19 h Komentované prohlídky: 12. 8. a 9. 9. v 17 hodin.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze, do 21. září, otevřeno: každý den kromě pondělí od 10 do 18 hodin, v úterý do 19 h Komentované prohlídky: 12. 8. a 9. 9. v 17 hodin. Přednášky: 26. 8. a 16. 9.

v 17 hodin.

Reklama

Související témata:

Související články

Obchodník s růžovým masem Adolf Zika

„Adolf je pro mě velikou záhadou. Ještě se neznáme důvěrně. Určitě je ale z trojčat, protože jinak by to nemohl všechno stihnout. Jeden je znamenitý fotograf,...

Svátek české malby s Františkem Ronovským

V březnu uplynuly dva roky od smrti velikána české figurální malby Františka Ronovského a zatím jedinou bilanční výstavu mu nyní připravila Galerie Kodl...

Výběr článků

Načítám