Hlavní obsah

Knížák zrušil výstavu tapisérií několik hodin před vernisáží

Právo, ČTK, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ještě před čtvrteční vernisáží byly svěšeny v Národní galerii tapisérie, které byly součástí expozice Tapisérie - Sladké zboží představující ve Veletržním paláci v Praze textilní tvorbu Moravské gobelínové manufaktury ve Valašském Meziříčí. Tapisérie na stěnách Malé dvorany visely jen pár hodin.

Foto: Jana Matějíková

kolony na průtahu městem

Článek

"Výstavu jsem zrušil jako nehorázný podvod," řekl Právu generální ředitel Národní galerie Milan Knížák. "My jsem tu chtěli představit gobelíny významných českých výtvarníků, které byly v této manufaktuře vytvořeny. Jenže ředitel gobelínky Jan T. Strýček pověsil na stěny 15 svých vlastních tapisérií a pouze čtyři díla od jiných umělců. Prostě zneužil prezentace k tomu, aby si u nás udělal téměř jen a jen svojí výstavu."

Strýčkova díla, zobrazující cukrové maliny, Milan Knížák označil za poloviční kýč. "Nikdy bych pana Strýčka v Národní galerii nevystavoval - na to jeho tvorba nemá patřičnou úroveň," řekl Knížák Právu.

Další gobelíny, jejichž předlohami jsou díla známých umělců - Vladimíra Kokolii, Petra Kvíčaly, Karla Malicha, Stanislava Kolíbala a dalších, měly být vystaveny v rámci projektu Actual Textile Art na podlaze Malé dvorany tak, aby je mohli vidět diváci z ochozů paláce. Milan Knížák zrušil i tuto část kvůli nevhodné instalaci, která odporovala bezpečnostním a protipožárním předpisům.

Ještě na tiskové konferenci proti položení děl nikdo z NG neprotestoval. Knížák jen připomněl, že výstava "na podlaze" se musí přizpůsobit případným akcím ve dvoraně - v takovém případě by se díla musela na čas odstranit.

Podle ředitele manufaktury Jana T. Strýčka se výstava s plným nasazením připravovala po dobu pěti měsíců a její koncepce byla předem dohodnuta s Národní galerií. Manufaktura připravila i katalog s textem docenta Tomáše Vlčka, ředitele sbírky moderního umění NG. "Jen katalog nás stál 350 tisíc korun a pak si přijde pan Knížák a řekne, že se má všechno svěsit dolů," řekl Právu Strýček. Právu však potvrdil, že většina na stěnách umístěných děl byla vytvořena podle jeho návrhů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám