Hlavní obsah

RECENZE: Vídeňská hudební hostina s českou chutí

1:55
1:55

Poslechněte si tento článek

Vídeňští symfonikové slavící sto dvacet pět let od svého založení se představili na Pražském jaru v Obecním domě v čele se svým historicky prvním českým šéfdirigentem Petrem Popelkou. Ten v čele tělesa následuje dirigentské hvězdy, jakými byli Furtwangler, Karajan nebo Sawalisch.

Foto: PJ – Peter Rigaud

Vídeňští symfonikové patří vedle Vídeňských filharmoniků k renomovaným evropským orchestrům.

Článek

První část koncertu patřila Ludwigu van Beethovenovi. Předehra Zasvěcení domu vznikla k otevření divadla na vídeňském předměstí a orchestr ji pojal ve slavnostním, zvukově vyváženém duchu s narůstající dynamikou mířící k efektnímu závěru.

Sólistou Beethovenova Klavírního koncertu Es dur zvaného Císařský byl Jan Bartoš. Vrcholnou ukázku syntézy klavírní a symfonické hudby pojal v dokonalé symbióze s tělesem a Popelkou jako výraz ideální rovnováhy mezi energickou i rytmickou kreativností a virtuózními pasážemi ve variacích první a třetí věty.

Bartoš propojil technicky brilantní hru s muzikantským nadhledem nad harmonicky novátorskou hudební strukturou. Zároveň vyzpíval s ušlechtilým klidem a jemnou barevností poetickou melodii Andante, jež předchází finálnímu Rondu vířícímu strhujícím pohybem a radostným výrazem.

Foto: PJ – Susanne Hassler Smith

Petr Popelka stojí v čele Vídeňských symfoniků od letošní sezony.

Po pauze následovala skladba Josefa Strausse Tajemné síly přitažlivosti neboli Dynamidy. Krásně rozvlněný, zvukově elegantní valčík obsahuje motiv z poslední skladby programu, a sice suity z opery Růžový kavalír Richarda Strausse, a stal se tak vstupní branou k hudebnímu vrcholu večera.

Suita je směsí valčíkových melodií opery, klíčový motiv charakterizuje neomalenou namyšlenost jedné z hlavních postav, barona Ochse. V efektní i vtipné virtuózní skladbě se Vídeňští symfonikové cítili jako doma a předvedli výkon plný hýřících barev, nádherného pohrávání si s detaily ve všech nástrojových skupinách až po zvukově opulentní závěr.

Petru Popelkovi hudba viditelně proudí celým tělem a svůj muzikantsky svébytný entuziasmus vkládá do vstřícného hudebního tělesa, jež zanechalo nesmazatelnou stopu v historii Pražského jara.

Pražské jaro – Vídeňští symfonikové
27. května, Obecní dům, Praha
Hodnocení: 100 %

Výběr článků

Načítám