Hlavní obsah

RECENZE: Bieitova Pastorkyňa je plná sexu a násilí

2:12
2:12

Poslechněte si tento článek

Nové nastudování Janáčkovy Její pastorkyně v pražském Národním divadle bylo očekáváno především pro režijní uchopení španělského režiséra Calixta Bieita známého provokativními přístupy. Co tedy Bieito přinesl do Janáčkovy opery nového?

Foto: Pavel Hejný

Dramatická je scéna, při níž Laca (Aleš Briscein) poraní Jenůfě (Alžběta Poláčková) tvář.

Článek

Jeho čtení je velmi drsné. Všichni tu holdují alkoholu. Dokonce i Jenůfa ve chvíli, kdy se dozvídá o smrti svého dítěte, si přihýbá kořalky. Všechny ovládá sex, všichni souloží se všemi nebo se o to alespoň snaží.

Stárek je místní chlípník. Kostelnička se před Števou svlékne do kombiné a jeho ruku si chtivě vloží do klína.

Rychtář zmizí s Pastuchyňou na svatbě pod stolem, a když vyleze, zapíná si poklopec. Tady není místo pro lásku, jen pro chtíč.

Postavy jsou zúžené do jednostrunných karikatur. Števa je notorický opilec. Kostelnička se jako mstící Médea permanentně zmítá v oblaku hysterie. Vůči Jenůfě se chová tvrdě, vzápětí ji hekticky hubičkuje a hladí. A její dítě ubije na stole holýma rukama.

Laca je primitiv na hranici mentálního postižení. Jenůfa kolísá mezi sebevědomou ženou a obětí.

Foto: Pavel Hejný

Rekrutská scéna prvního dějství končí souloží Jenůfy (Alžběta Poláčková) se Števou (Martin Šrejma).

Každý režisér má právo na svůj výklad, pokud se nemíjí s hudbou. To se tady ale bohužel děje.

Výmluvným příkladem je Janáčkem geniálně vygradované a úsečně uťaté finále druhého dějství do Kostelniččina výkřiku Jako by sem smrt načuhovala!, po němž ale režisér nechá Kostelničku ještě další nekonečnou chvíli svíjet se na stole a hystericky kvílet, čímž dramatické hudební gesto zcela zruší.

Foto: Pavel Hejný

Števa (Martin Šrejma) přichází za Kostelničkou s těžkým řetězem v rukou. Posléze se ji pokusí řetězem uškrtit.

A podobných míst, kde se akce rozchází nejen s libretem, ale především s hudbou, lze najít mnoho, včetně samotného závěru opery.

Inscenace má řadu krásných pěveckých výkonů, ať už je to Jenůfa Alžběty Poláčkové, Števa Martina Šrejmy, či Laca Aleše Brisceina. Hostující Rosie Aldridge jako Kostelnička až na výjimky většinou jen hystericky křičí.

Foto: Pavel Hejný

Dojemnou postavu ze Stařenky vytvořila Eva Urbanová.

Orchestr pod vedením norsko-českého dirigenta Stefana Veselky modeluje Janáčkovu partituru s citem, bohužel mu do toho zasahuje spousta naturalistických zvuků. A vše dokonale překryje dojem z Bieitovy svévolné režie.

Její pastorkyňa bývá vděčným repertoárovým titulem. Tato inscenace si ale asi velkou přízeň u diváků nezíská. Na premiéře se ostatně kromě potlesku i hojně bučelo a volalo Fuj!

Foto: Pavel Hejný

Kostelnička (Rosie Aldridge) se permanentně zmítá v oblaku hysterie.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa
Dirigent: Stefan Veselka, režie: Calixto Bieito, scéna: Anna-Sofia Kirschová, kostýmy: Paula Kleinová. Premiéra 22. května v Národním divadle, Praha
Hodnocení: 20 %

Výběr článků

Načítám