Hlavní obsah

RECENZE: Květy ze středověkého hudebního ráje

2:03
2:03

Poslechněte si tento článek

Třetí koncert Letních slavností staré hudby nabídl tentokrát opravdu hudbu starou. A to doslova, neboť bazilikou sv. Petra a Pavla na pražském Vyšehradě zněla ve středu tvorba období nazývaného ars antiqua neboli staré umění. Koncert La flor en Paradis, tedy Květ z ráje, nabídl repertoár ze druhé poloviny třináctého a počátku čtrnáctého století.

Foto: LSSH/Petra Hajská

Sopranistka Anne-Kathryn Olsenová procházela během zpěvu i mezi posluchači.

Článek

Španělský soubor Tasto Solo, který vystoupil v Praze poprvé, uvedl posluchače do světa umění, jež se provozovalo ve středověkých klášterech, kapitulách a univerzitách. Kdo čekal přísnou kontemplativní hudbu, nebyl zklamán, ale spíš překvapen.

Moteta a sekvence ze dvou základních dochovaných hudebních sbírek, Codexu Montpellier a Codexu Las Huelgas prokládalo trio hudebníků středověkými tanci italského původu zachovanými v archivech londýnské British Library.

Foto: LSSH – Petra Hajská

Umělecký vedoucí souboru Tasto Solo a hráč na organetto Guillermo Pérez.

Výsledek ukázal jednak to, že moteta opěvující božskou autoritu, především Panu Marii, se od světských vyznání lásky příliš neliší, a také to, že interpretační umění trojice dokáže vnést i do přísně vlnících se melismat středověké hudby živost a až jistou taneční lehkost a nadhled. Zvuky dvou témbrem a barvou odlišných nástrojů a průzračného i intonačně jistého ženského sopránu spolu dokonale ladily.

Citlivé vnímání prostoru

Umělecký vedoucí souboru a hráč na organetto Guillermo Pérez, hráč na fidulu Pau Marcos a sopranistka Anne-Kathryn Olsenová svým výkonem připomínali jam session kvalitních jazzových muzikantů, a to jak v míře improvizace a dotváření hudby středověkých mistrů, tak i ve vzájemném empatickém propojení.

Foto: LSSH – Petra Hajská

Sopranistka Anne-Kathryn Olsen procházela během zpěvu i mezi posluchači.

Neméně citlivě vnímali i prostor vyšehradské kapituly, který Anne-Kathryn Olsenová využila i pro krátkou procházku mezi posluchači během zpěvu mešního ordinaria, které tak zaznívalo z různých míst. Akustika i potemnělá atmosféra chrámu se středověkou hudbou dobře ladily a posilovaly zážitek ze skladeb, jež k posluchačům mířily přes hranice více než sedmi století.

Letní slavnosti staré hudby nabídnou do 5. srpna ještě čtyři koncerty francouzské, italské, anglické i německé hudební minulosti.

Tasto Solo: La flor en Paradis
Letní slavnosti staré hudby, 23. července v bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha
Hodnocení: 100 %

Výběr článků

Načítám