Článek
Na provedení v Obecním domě se kromě České filharmonie podílel i Pražský a Český brněnský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor a osm sólistů. Filharmonie byla posílena v sekci smyčců i dechů včetně pěti harf, varhan, harmonia, klavíru, celesty a mandolíny.
Semjon Byčkov se ukázal jako inspirativní a erudovaný tlumočník tohoto velkolepého Mahlerova díla. První část Veni creator spiritus sevřel do působivého kompaktního celku. V expresivním, téměř neustávajícím crescendu vyslovil jak klíčové sborové téma, tak i související pasáže ve strhujícím podání všech sólistů, jejichž party vyžadují výsostné pěvecké nasazení. A nakonec i velké láskyplné téma v gradujícím rozvedení.
Všichni sólisté, sopranistky Sarah Wegenerová, Kateřina Kněžíková a Miriam Kutrowatzová, mezzosopranistky Jennifer Johnstonová a Stefanie Irányiová, tenorista David Butt Philip, barytonista Adam Plachetka a basista David Leigh podali výsostné a expresivní výkony na hranicích svého umění. Závěrečnou kódu představovalo velkorysé a extatické Gloria.
Druhá část symfonie působila v kontrastu s první jako pramen průzračné mahlerovské hudební řeči, Byčkov se všemi protagonisty pečlivě diferencoval jednotlivé vokálně-instrumentální obrazy, které v provedení pěvců ztvárňujících faustovské postavy neustále měnily zvukomalebnými prostředky výraz této fascinující hudby.
Velkolepá Mahlerova symfonická architektura dosáhla svého završení v podobě slavnostního, k nebi stoupajícího Choru mystica.
Všichni, kteří se na tomto nesporném vyvrcholení Pražského jara podíleli, ať už úžasně koncentrovaní a jedinečně připravení filharmonici, všechny tři sbory i sólisté, přinesli posluchačům v Obecním domě velkolepý zážitek, oceněný bouřlivým aplausem.
Pražské jaro – Symfonie tisíců |
---|
2. června, Obecní dům, Praha |
Hodnocení: 100 % |