Hlavní obsah

Praha ochutná Ostravské dny. Zazní i díla Roscoe Mitchella a Alvina Luciera

Ostravské dny jsou po více než dvě dekády klíčovou událostí na scéně soudobé hudby, a to nejen v České republice. Představila se na nich díla předních světových skladatelů a mnohá vznikla přímo na objednávku festivalu či od jeho rezidentů. Pražský koncert Zásadní Ostrava-New York v Doxu přiblíží 21. listopadu některé z vrcholů.

Foto: OCNH

Sólový part zahraje cellista Andrej Gál

Článek

Větší jména se objeví v druhé polovině, která je věnovaná americkým skladatelům spojeným s Ostravskými dny. Zazní Nonaah for Orchestra legendárního amerického freejazzového improvizátora, člena Art Ensemble od Chicago, saxofonisty Roscoea Mitchella. Skladba existuje ve verzi pro sólový saxofon, kvarteto i komorní orchestr. Aranžmá pro velký orchestr vzniklo předloni a bylo vytvořeno speciálně pro Ostravské dny.

„Přidal jsem žestě a perkuse, které v předchozích verzích chyběly,“ uvedl autor.

Závěr večera obstará dílo amerického experimentátora Alvina Luciera, který hodně pracoval s elektronikou a věnoval se studiu akustických jevů a vlivů prostředí, třeba místnosti, na výsledný zvuk. Uvedena bude skladba Sweeper, kterou napsal na objednávku souboru S. E. M. a Petra Kotíka.

Od Kotíka, který je hlavním hybatelem Ostravských dnů, zazní jeho neustále se proměňující skladba Fragment.

První polovina večera bude patřit mladším autorům. Od Američanky Anny Helfin, která byla několikrát rezidentkou Ostravských dní, zazní letos napsaná skladba s kunderovským titulem Einmal ist keinmal (Jednou je jako nikdy).

Večer otevře dílo Petra Bakly Summer Work a před přestávkou zazní skladba číslo 30 britského autora Richarda Ayrese pro orchestr, cello a vysoký soprán. Zvuk cella, na které bude hrát Andrej Gál, se nakonec ztratí v glissandech orchestru. Zpívat bude Beatriz Gaudêncio Ramosová.

Hudbu všech autorů nastudovala a předvede Prague Philharmonia pod taktovkami Jiřího Rožně a Petra Kotíka.

Výběr článků

Načítám