Článek
Prague Philharmonia vstupuje do své 32. koncertní sezony s ambicí propojit tradiční hodnoty s novými impulzy.
Pod vedením Emmanuela Villauma, šéfdirigenta a hudebního ředitele orchestru, se letos dramaturgie více než v předchozích letech soustředí na soudržnost a identitu, nikoliv pouze skrze slavná jména, ale i prostřednictvím méně známých skladeb s hlubokými významovými přesahy.
„Vracíme se k základní identitě orchestru. Zaměřili jsme se na díla, která nejsou tolik hraná, ale přesto dokážou silně promlouvat, ať už jde o témata přírody, kultury, nebo literatury. Hledáme nové pohledy, jak o hudbě uvažovat,“ uvedl Villaume, který během sezony povede pět koncertů.
V hlavním cyklu zazní například díla Mozarta, Haydna, Mendelssohna, Brahmse a Schumanna.
Zvláštní pozornost letos orchestr věnuje mladé generaci. Mezi dalšími dirigenty, kteří během sezony povedou orchestr, se představí výjimečný německý dirigent Oscar Jockel, charizmatický Eugene Tzigane a český talent Jiří Habart.
Jejich společné vystoupení s orchestrem slibuje mimořádný zážitek, nejen díky technické brilanci, ale i čerstvému přístupu k hudbě.

Zahajovací koncert proběhne 4. září v pražském Rudolfinu.
Cyklus komorní hudby ponese letos výrazný folklorní motiv. V deseti večerech, počínaje 15. zářím, zazní kompozice inspirované lidovou hudbou napříč staletími od Janáčka, Vičary a Dvořáka po Bélu Bartóka a George Enesca.
Uvedena budou také díla spojená s letošními hudebními výročími, například Roberta a Clary Schumannových a Dmitrije Šostakoviče.
„Komorní cyklus je pro nás místem soustředění a návratu k samotné podstatě hudby – k tomu, co ji činí živou, sdílenou a často velmi osobní,“ řekla na pondělní pražské tiskové konferenci dramaturgyně cyklu Martina Sermain.
Program obohatí i méně tradiční obsazení, například vokální oktet Gentlemen Singers nebo Klavírní kvarteto Josefa Suka. Poprvé v historii cyklu se představí i Ševčíkovo kvarteto, které vystoupí s klavíristou Markem Kozákem.
Newyorská avantgarda i adventní blues
Třetí sezona cyklu soudobé hudby s názvem „S“ nabídne nejen nové skladby, ale osvědčený formát - talkshow s hudebními osobnostmi ve spolupráci se Švandovým divadlem.
Zahajovací koncert 29. září povede skladatel a performer Jakub Rataj. Velkou událostí bude večer 10. prosince, kde zazní světová premiéra smyčcového kvartetu Zdenka Merty s hobojistou Vilémem Veverkou s názvem Adventní blues.

Program představil také šéfdirigent a hudební ředitel orchestru Emmanuel Villaum.
„Snažíme se v Praze dávat prostor hudbě, která bývá často opomíjená. Letos jsme se rozhodli věnovat prostor americké avantgardě – Johnu Cageovi a Mortonu Feldmanovi. Věříme, že i tato hudba má své místo a publikum,“ uvedla dramaturgyně Hana Dohnálková.
V novém roce se cyklus rozšíří o další čtyři koncerty, které nabídnou světové premiéry skladeb Tímey Urban Hvozdíkové, Pavla Trojana staršího i mladšího, Iana Mikysky a Jiřího Stivína. Závěrečný koncert povede osobně skladatel a dirigent Petr Kotík.
Intimní večery mezi obrazy
Speciální donátorský cyklus v Lobkowiczkém paláci pak propojí čtyři koncertní večery s výtvarným uměním a historickým kontextem. Pod kurátorským dohledem Dany Syrové se představí francouzská cellistka Anne Gastinelová, houslista Fumiaki Miura a irská pěvkyně Niamh O’Sullivanová.
Tradičním zakončením bude červnový koncert s Emmanuelem Villaumem.
„Chceme, aby každý koncert této řady byl nejen hudebním, ale i osobním setkáním s uměním. Návštěvníci se budou moci setkat s hudebníky i kurátory, nahlédnout pod povrch skladeb i obrazů a stát se součástí příběhu,“ doplnila Syrová.
Mezi další vrcholy sezony patří i mezinárodní turné orchestru. V lednu 2026 se Prague Philharmonia vydá do Spojených států, kde zakončí své americké turné prestižním koncertem v Carnegie Hall v New Yorku.
V průběhu podzimu se orchestr představí také v Thajsku a Španělsku. Vedle tradičních koncertních sálů se letos orchestr objeví i v netradičním prostředí, po čtyřleté pauze vystoupí na festivalu Rock for People.

Vizuální styl 32. sezony Prague Philharmonia
Při příležitosti odhalení programu na novou sezonu představila filharmonie také nový vizuální styl ve stylu digitálního impresionismu, jehož autorem je Pavel Fuksa.
„Ilustrace z pixelů a rozostřených tvarů ale nejsou jen dekorací, jsou jako noty, které hrají očima. Stromy, těla, zvířata, nástroje, symboly i abstraktní rytmy odkazují na konkrétní díla a motivy z programu. Někdy jako náznak, jindy jako výbuch. Hudba se tím rozlévá do prostoru ještě dřív, než zazní první tón,“ bylo řečeno na tiskové konferenci.