Hlavní obsah

Fotoinformel jako vstupenka do oxfordské encyklopedie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vymyslet novou výtvarnou techniku v dnešní době, kdy jako by bylo všechno už objeveno, se zdá prakticky nemožné. Přesto se tak stalo.

Foto: Jan Šída , Právo

Eva Hubatová nás zve do fantaskního světa abstrakce (Labyrint tónů).

Článek

Plzeňská fotografka a výtvarnice Eva Hubatová získala na svůj vynález autorské techniky fotoinformel v roce 2014 ochrannou známku a v roce 2016 byla uvedena do encyklopedie významných osobností z České republiky i Slovenska Oxford Encyclopedia.

Výstava Fotoinformel, kterou lze vidět do 20. srpna v Západočeské galerii v Plzni, ukazuje její volnou tvorbu a také díla, která vznikla na základě spolupráce s literáty a hudebními skladateli. V komorním prostředí přednáškového sálu jsou rozvěšeny její práce těsně vedle sebe a díky tomu vynikne jejich výtvarný rukopis.

Jak na výtvarnou techniku, již využívá už patnáct let, vlastně přišla? Zúročila při tom svou dvacet pět let trvající praxi fotoreportérky. Jednou ji totiž při focení zaujaly praskliny i pukliny na pražských zdech. Tak je začala zaznamenávat, vyhledávat především zajímavé detaily, a posléze počítačovou technikou originálně upravovat. Začaly tak vznikat abstraktní a expresivní akční obrazce.

Starou oprýskanou zeď připomíná nejvíce dílo Komponista (2017), které výtvarně ztvárňuje hudebního skladatele. Figuru však uvidíme jen v tom případě, že intenzivně zapojíme fantazii.

Z jednotlivých horizontálních prasklin vystupuje kulatá skvrna, možná skladatelova hlava. Zbytek jeho „těla“ se ztrácí v mlze.

Neklid v duši (2020) už využívá větší barevnou škálu. Svislé linie se mírně prohýbají a mají naježené ostny. Modrá, červená, žlutá, oranžová a  fialová se proplétají v rozčilujícím tanci. Nervní a dynamická malba působí skutečně neklidným dojmem.

Obdobnou dynamiku najdeme i v případě Allemande říčních vlnek (2017), ale autorka si v tomto díle vystačila jen s bílou, černou, šedou a modrou. Kdežto Překročit svůj stín (2015) už operuje s určitou syrovou až hrubou estetickou redukcí.

Na obraze dominují rozměrné rezavé plochy, které rozrušují šedomodré linie. Tato industriální kompozice vypadá jako korodující plech s mnoha prasklinami a vrypy.

Reklama

Související témata:
Eva Hubatová
Výstava Fotoinformel

Výběr článků

Načítám