Článek
Důvodem pro zmíněné chování mohla být příliš dlouhá stopáž nebo třeba kontroverzní námět, který hlasující odrazoval. Čtyři anonymní voliči pro server Entertainment Weekly prozradili, že nezhlédli druhý díl sci-fi Duna, protože je původní film nebavil a nechtěli ztrácet další tři hodiny u jeho pokračování.
Zatím není jasné, jak bude vedení akademie kontrolovat, že se hlasující sledování filmů opravdu nevyhýbají. V minulosti dostávali fyzické kopie nominovaných filmů, což se změnilo v roce 2020. Od té doby existuje online portál, na němž si členové mohou soutěžící tituly pustit.

Trailer filmu Duna: Část druháVideo: Vertical Entertainment
„Aplikace, přes kterou si nominované snímky pouštíme, pouze vyhodnotí, že běžely až do konce. Zda jsme u nich skutečně seděli, ale zjistit nedokáže,“ řekl jeden z hlasujících pro NME.
Skulina v dosavadních pravidlech ovšem existuje už po dekády. Jiní hlasující pro web Variety vzpomínali, že akademici obdobně podváděli už v osmdesátých a devadesátých letech minulého století.
„Šéf mi podal prázdný hlasovací lístek a řekl mi, ať ho za něj vyplním, že jsem viděl víc filmů než on,“ popsal pracovník marketingového oddělení akademie. Jiný nejmenovaný producent zase poukázal na to, že hlasující často straní filmům, na jejichž tvorbě se podíleli.
Scott Shooman ze společnosti AMC Networks, který patří mezi členy akademie, neskrýval své zklamání. „Podívat se na všechny filmy, o nichž rozhodujeme, je naše povinnost. Že ji vedení výslovně zdůraznilo ve svém prohlášení, je poněkud zarážející,“ doplnil.
V Česku jsou mírnější pravidla
Mezi nejsledovanější tuzemská filmová ocenění patří Český lev, který organizuje Česká filmová a televizní akademie (ČFTA), a Ceny české filmové kritiky, o nichž rozhodují členové Sdružení české filmové kritiky. Pravidla mají na rozdíl od amerických kolegů nastavena volnější.
Členové ČFTA jsou například pouze oprávněni, nikoli povinni hlasovat. Hlasování probíhá prostřednictvím online aplikace, k níž mají všichni akademici přístup.
„Z ní by bylo případně možné zjistit četnost streamů hlasujících, ale bez většího smyslu. Členové totiž mají během rozhodného roku možnost zhlédnout audiovizuální díla i jinak, na premiérách, v kinech, v televizním vysílání nebo na streamovacích platformách,“ sdělil Novinkám prezident ČFTA Ivo Mathé.

V pražském Rudolfinu byli 8. března 2025 vyhlášeni vítězové 32. ročníku filmových cen Český lev. Cenu za nejlepší scénář získal Jiří Mádl za film Vlny.
Pravidlem pouze je, že člen, který je v dané kategorii nominovaný, nesmí hlasovat sám pro sebe. Podle Mathého při posledním, dvaatřicátém ročníku Českého lva hlasovalo 259 ze 407 členů akademie, tudíž se podle něj rozhodování o vítězích zúčastňují skutečně zasvěcení. Výsledky následně ověřuje notář.
„Hlasování členů necháváme na jejich vlastním svědomí. Podmínku ani důmyslný systém, který by hlídal, že všichni zhlédnou všechny filmové premiéry a nominované krátkometrážní a televizní počiny, zatím nemáme. Členové se ale mohou sami rozhodnout, že v některé kategorii nebudou hlasovat, třeba právě proto, že ji nemají dostatečně takříkajíc nakoukanou,“ řekla Novinkám Kristina Roháčková ze Sdružení české filmové kritiky.