Článek
Začínal tu například klasik britského sociálního filmu Ken Loach, který poté uvedl v hlavní soutěži už patnáct filmů a má dvě Zlaté palmy za filmy Zvedá se vítr a Já, Daniel Blake.
V roce 2011 tu startoval i dánský filmař Joachim Trier s filmem Oslo, 31. srpna, a letos má už potřetí film v hlavní soutěži. Do Hodnoty citu obsadil opět Renate Reinsveovou, kterou jsme tu viděli už v jeho předchozím filmu Nejhorší člověk na světě.
Letos byly do sekce Un certain regard přijaty mimo jiné dva režijní debuty velkých hereček.
Američanka Kristen Stewartová, kterou do hvězdné kategorie katapultoval film Stmívání a navazující čtyři Twilight ságy, uvedla Chronologii vody.
Vychází z memoárů dnes dvaašedesátileté Lidie Yuknavitchové, která vyrůstala v rodině s násilnickým otcem, který ji týral i sexuálně zneužíval.
Z tohoto traumatu se pak snažila vymanit pomocí závodního plavání, sexu, drog a dalších úniků, až se nakonec stala spisovatelkou. Film je režijně nápaditý, ale zároveň poněkud roztříštěný, což bývá u debutantů obvyklé.

Scarlett Johanssonová uvedla v Cannes svůj film.
Režijní debut Eleanor The Great představila Scarlett Johanssonová, která se proslavila už jako čtrnáctiletá po boku a pod režijním vedením Roberta Redforda ve filmu Zaříkávač koní, a od té doby její kariéra stoupala v obdivuhodně odlišných filmech od děl Woodyho Allena (Match Point – Hra osudu, Vicky Cristina Barcelona) až po Avengers nebo Black Widow. Pro svůj režijní debut si vybrala scénář, k němuž jeho autorku Tory Kamenovou inspirovala vlastní babička.
Hlavní postava, Eleanor Morgensteinová, je pětadevadesátiletá žena, která se po smrti své nejlepší přítelkyně stěhuje z Floridy do New Yorku začít nový život. Tam se setká se studentkou žurnalistiky a vytvoří se mezi nimi nečekané přátelství.
Johanssonová obsadila do titulní role June Squibbovou, která byla v Cannes naposledy v roce 2013 s filmem Alexandra Payna Nebraska.
„Je to splněný sen o tom, že pokud se mi film podaří natočit dobře a přijmou ho do Cannes, bude pětadevadesátiletá June kráčet po Croisette a po červeném koberci,“ řekla Johanssonová, která je na festivalu i jako herečka ve filmu Wese Andersona Fénické spiknutí. Snímku vévodí silné emocionální nasazení režisérky i herečky.