RECENZE: Oppenheimer mísí tříhodinovou konverzaci s atomovou bitvou o nevděčný titul ničitele světů

Režisér a scenárista Christopher Nolan se šest let po Dunkerku znovu vrací do doby druhé světové války. Namísto vojáků na bojištích ale nabízí brilantní konverzační drama se středobodem vesmíru v osobě otce atomové bomby J. Roberta Oppenheimera. Životopisný snímek, promítaný v Praze ze 70mm filmového pásu, je důkladným tvůrčím rozpadem společnosti zanechané ve věčné nejistotě osobností, která zachránila svět.

Trailer OppenheimerVideo: CinemArt

Nolan s Oppenheimerem tentokrát neplete divákům hlavy. Žádný rébus či hádanka po vzoru Teneta nebo Počátku příběh kupředu nepohání. V dramatu, kde se nadaný vědec pokouší předběhnout nacisty a zajistit Američanům zásadní výhodu, hrají prim svižně střižené dialogy. Zpočátku hlavní postavu posouvají v kariéře či životě, aby ji následně postavily před životní úkol. V rámci tajného projektu Manhattan musí s těmi nejchytřejšími vědeckými mozky na straně spojenců vymyslet, jak ochromit nepřítele a ukončit válku.

Na první pohled hrůznou stopáž čistých tří hodin složenou takřka výhradně z konverzace mezi řadou více či méně důležitých charakterů režisér využívá naplno. Pečlivou editací, kterou částečně tlačí i omezený čas při natáčení na filmový pás, drobí klíčové diskuze na nemalý počet epizod s důležitými prvky.

V krátkém sledu nechá vystoupit Einsteina, aby následně navázal milostným vzplanutím k mladé komunistce nebo proměnou bázlivého studenta ve špičkovou osobnost vědy. Vše spojuje obrazovými vjemy odkazujícími na nevyhnutelné. Stejně tak si hraje i s hudební složkou. Bez režisérova dvorního skladatele Hanse Zimmera film využívá soundtrack Ludwiga Göranssona (Nolan s ním spolupracoval už na snímku Tenet) v kombinaci se zvukem, který v pravidelných intervalech hlučně připomíná odpočet k hodině H v jedné hrozivé harmonii.

Tempu pomáhají i časové skoky, ve kterých režisér využívá pro snímek speciálně vyrobený černobílý filmový pás. Pomocí něj zaznamenává dopad strašlivého vynálezu na společnost, politiku a osoby s projektem spojené. Jako bonus se pak k některým momentům opakovaně vrací, aby poodkryl roušku tajemství, kterým zapůsobí až ve finále. Ne však dřív, než přijde s malým, avšak očekávaným vrcholem.

Režisér Christopher Nolan

Scéna s nukleárním testem Trinity snoubí vše, čím Christopher Nolan celá léta uchvacuje filmové publikum. Režisér buduje očekávání, aby předvedl dokonalý praktický efekt, a stejně jako v Interstellaru mistrně využívá již zmíněný zvuk, čímž zapůsobí dvojnásob. Ikonický je především moment, ve kterém pozorovatelé nadšeně oslavují úspěch projektu, který bude mít v širším měřítku katastrofální důsledky. Jako cenný lze pak brát i fakt, že se snímek nespoléhá jen na slavný výbuch. Staví na něm a rozehrává další zajímavou hru, ve které se teprve soutěží o budoucnost.

Právě zde pak začíná finální poločas rozpadu. Během prvních dvou hodin naznačené morální aspekty nabírají na síle. V černobílém provedení paradoxně získávají ještě větší pestrost a barvu a hrdinu konce války se i s jeho kolegy snaží odsunout do pozadí. Přichází čas na jinou demonstraci síly, se kterou se Nolan znovu vrací ke svému výbornému scénáři a další hodině mluvících hlav.

Do kin se řítí Oppenheimer. Pět minut představil ještě před českou premiérou

Film

Oppenheimer tu těží z opravdu silného obsazení, které už samo o sobě naznačuje, kam se Christopher Nolan za svou kariéru vypracoval. Z plejády slavných jmen samozřejmě vyčnívá Cillian Murphy v hlavní roli, dále Robert Downey Jr., Emily Blunt nebo na první pohled postradatelná, avšak pro poatomovou hodinku důležitá Florence Pugh. Potěší i krátké oscarové cameo v Bílém domě.

Při dlouhodobém úspěchu a jakési auře okolo Christophera Nolana je vždy výzvou sledovat jeho další filmy bez náznaku nadšení či upřímné radosti z filmařského řemesla, které je v jeho podání ohroženým druhem. I v pražském kině IMAX si mohou diváci dopřát snímek tak, jak ho autor zamýšlel. Na 70mm analogové kopii, kde před objektivem zahlédnou i nějaké to zatoulané smítko. Je však nutné dodat, že v takovém formátu je zážitek v kině o několik úrovní silnější a pohlcuje. Na druhou stranu bude snímek dost dobře fungovat i kdekoliv jinde.

Natočit zajímavé životopisné drama, které není odříkanou lekcí z encyklopedie, mluví jasným a pestrým filmovým jazykem a skládá se z již několikrát zmíněných hodin čisté diskuze, je v současné produkci téměř nemožné. Nolan to však znovu dokázal a připravil pro diváky silných 180 minut. Pod jeho taktovkou slavná bomba ožívá, rázovou vlnu si však schovává na dobu, ve které potlesk či jásání působí jako hrůzné echo v probíhající studené válce.

Oppenheimer
USA / Velká Británie 2023, 180 min.
Režie: Christopher Nolan
Hrají: Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh, Benny Safdie, Jack Quaid, Alden Ehrenreich, Jason Clarke, Gary Oldman a další
Hodnocení: 90 %

Nolan odmítá Bonda, pravděpodobně to padne na Dannyho Boyla

Temného rytíře pronásledují tragédie