RECENZE: Hvězda, troska, máma. Iveta vstupuje do devadesátek

Biografická minisérie zasvěcená několikanásobné Zlaté slavici Ivetě Bartošové, jejíž pilotní řadu loni uvedla videotéka Voyo, postoupila do další dekády. Zpěvaččinu etapu v devadesátých letech, kterou významně hýbal pracovní i milenecký vztah s Ladislavem Štaidlem, ukážou nové epizody od 5. května.

Anna Fialová jako Iveta Bartošová.

Iveta už není malá holčička poskakující po pokojíčku a snící o slávě ani upejpavá popová naděje, kterou vede starší, průbojnější a ctižádostivější pěvecký parťák. Po dílech zasazených do poloviny osmdesátých let, kdy se ocitla po boku Petra Sepešiho, který tragicky zahynul po srážce s vlakem, se děj posouvá o pět let vpřed.

Režisér a scenárista Michal Samir zcela vynechal období přicházející po Ivetině truchlení po Petrovi, ve kterém na čas přelétla ke skupině Balet i ke Krokům Františka Janečka a prožila známost s Michalem Penkem. Protagonistku rovnou vrhl do víru polistopadových let, kdy se schovala pod ochranná křídla hudebního producenta a manažera Ladislava Štaidla – po Sepešim jejího druhého osudového muže, který ji mentorsky vyšvihl na výsluní šoubyznysu.

Ivetě se po trojím vítězství v anketě Zlatý slavík profesně daří a dře ostošest, přestože všechny rozčiluje svými počínajícími hvězdnými manýrami, zejména nedochvilností. Zářivé úsměvy na veřejnosti ale záhy střídá stín v jejím soukromí. Štaidl se i přes interpretčinu úpornou touhu po naplněném svazku odmítá rozvést, opustit své nezletilé děti, oženit se s Ivetou a založit s ní novou rodinu.

Citově strádající milenka trpí také jeho opakující se absencí, což nevyhnutelně ústí k hledání spřízněné duše, ať už na pochopitelné, nebo naprosto iracionální rovině, a tím pádem i ke skandálům, na kterých se lačně přiživí tehdejší bulvární média.

Milostný život je podstatou celého počinu, zatímco umělecká kariéra spíše jeho zdobným doplňkem. O Ivetině intenzivním nahrávání písní, kterých v inkriminované době vzniklo několik desítek, ani o konkurenčním prostředí uvnitř Štaidlovy stáje se žel bohu nedozvíme zhola nic. Scénář na to sám poukáže ve vyobrazené tiskové konferenci k desce Natur z roku 1991, během které zpěvačka ze strany novinářů čelí intimnímu vyzvídání, na což podrážděně reaguje řečnickou otázkou, kdy už přijde na přetřes také hudba.

Mezi celkem uspokojivou první a třetí epizodou, jež se točí okolo narození syna Artura, se příběh kvalitativně propadá do descendentu v prostředním dílu, který vypráví o turbulentních letech 1993 a 1994. Tenkrát se Iveta v průběhu natáčení Svatby upírů až moc přimkla k hereckému kolegovi Rudolfu Hrušínskému nejmladšímu (Oskar Hes) a poté psychicky neunesla dočasný rozchod se Štaidlem, což mělo za následek i hojně propíranou aféru Romana Třísky (Miloslav König), který ji měl údajně unést a zneužít. Tato část zachycující obě verze události se svou podivnou vizualitou a nádechem béčkového thrilleru evokuje dobový hit Věřte, nevěřte – jen je tu jazýčkem na vahách namísto moderátora Jonathana Frakese případem konsternovaná soudkyně.

Trailer Iveta. Video: Voyo

Anna Fialová v titulní úloze a její sekundant Ondřej Gregor Brzobohatý odvádějí slušný výkon navzdory místy skřípajícím dialogům, které tvůrce nedokázal v pravou chvíli utnout, a často je nechal sklouznout do melodramu. To se týká i kamery plné zpomalených nájezdů na detail tváře, které se tklivým soundtrackem marně vyvolávají zřejmě kýžené slzy diváků. Výroky Štaidla pronášené s téměř mechanickou noblesou, kterou neztrácí ani při zásadní scéně Ivetina umělého potratu, vyznívají strojeně a na odhalení jeho pravého, emočnějšího já se čeká příliš dlouho.

Vyloženě nevalné je obsazení Ondřeje Rumla do miniaturní role dosti specifického Karla Gotta, znatelný je tu rozdíl ve věku a výšce postavy. Ruml dostal obtížný úkol, který by málokdo svedl splnit. Přehráváním a křečovitými pohyby dospěl k mistrově karikatuře. Zajímavou figurou je Štaidlův řidič a Ivetin asistent v jedné osobě, kterého ztvárnil slovenský herec Ján Jackuliak. Jako jediný dovede s hrdinkou jednat zpříma a jeho repliky bez výjimky za uši netahají.

U příležitosti premiéry se štáb nechal slyšet, že třetí a současně závěrečná řada, která obsáhne zbylých šestnáct let do Ivetiny sebevraždy, je aktuálně v přípravě. Snad se ve zpěvaččině ještě bouřlivější fázi konečně odpoutá od přebytečné teatrálnosti a sentimentu, které minisérii od začátku provázejí.

Iveta
Česká republika 2023, 3 x 60 min.
Režie: Michal Samir, hrají: Anna Fialová, Ondřej Gregor Brzobohatý, Saša Rašilov, Eliška Křenková, Alena Mihulová, Miroslav Hanuš, Oskar Hes