Hlavní obsah

Glosa: Oscarový kandidát? Nepovedení Hříšníci se akademii zavděčí

2:30
2:30

Poslechněte si tento článek

Americkým kasovním trhákem se stal v dubnu a je jím i na začátku května. Na sociálních sítích ho pochválil i Tom Cruise. Film Hříšníci, který je právě k vidění také v českých kinech, prezentuje režisér a scenárista Ryan Coogler jako zástupce hororového žánru. Jenže hrůza se ne a ne dostavit. Místo ní se dvě a čtvrt hodiny vleče tuctový příběh o rasové segregaci na jihu Spojených států ve třicátých letech minulého století.

Trailer filmu HříšníciVideo: Vertical Entertainment

Článek

„Letošní oscarová sezona má jméno Hříšníci,“ píše oslavně magazín Variety a jejich tvůrce označuje za „jednoho z nejtišších původců zemětřesení v Hollywoodu“. Ten, jak známo, ve svém nejsledovanějším ocenění horory až na pár výjimek tradičně přehlíží. Rasová tematika by ale Hříšníkům mohla otevřít dveře.

Pokud nepočítáme sošku za nejlepší masky pro loňský titul Substance režisérky Coralie Fargeatové, zatím poslední, komu se podařilo prorazit v zajímavějších kategoriích cen americké filmové akademie, je Jordan Peele. Ten napsal oceněný původní scénář ke svému režijnímu debutu Uteč z roku 2017 o černošském mladíkovi lapeném do pasti novodobými otrokáři.

Coogler už měl k Oscarům dvakrát našlápnuto. Poprvé coby producent dramatu Jidáš a černý mesiáš z roku 2021, které se věnuje Straně černých panterů. Z pozice tvůrce dosud přinášel spíše průměrné, leč pro velké plátno jako stvořené počiny Creed (2015) z prostředí boxerského ringu nebo dvě marvelovky Black Panther (2018 a 2022) zasazené do království Wakanda.

Úspěch jeho předchůdců Peelea a Kinga u publika i akademie Cooglera zřejmě motivoval k vlastnímu příspěvku na téma diskriminace Afroameričanů, mezi něž všichni tři patří. Je však přehnané tvrdit, že k dozajista důležité problematice zaujímá nové nebo osobité stanovisko.

Do její pomyslné síně slávy patří jiná díla: Dvanáct rozhněvaných mužů (1957), Hořící Mississippi (1988) nebo zmíněný výtečný psychologický horor Uteč.

Hříšníci se jejich kvalitám nepřibližují. Kamenem úrazu je odbytý, frázovitý scénář prokládaný nikterak chytlavými bluesovými hudebními vsuvkami.

Foto: Warner Bros.

Film Hříšníci vyplňují nijak chytlavé bluesové vsuvky.

Další potíž tkví v klamání diváků, kteří si koupili vstupenku s příslibem děsuplného večera, aby místo něj dostali suchopárné politické prohlášení naštvané menšiny.

Teprve v posledních minutách, kdy už takřka nelze zabránit klížení víček, se rozehrávají očekávané hororové tóny – bohužel ve formě nezdařené napodobeniny upírského krváku 30 dní dlouhá noc.

Hororová Týna

  • Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
  • První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
  • Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
Foto: soukromý archív K. Skalníkové

Hororová Týna

Výběr článků

Načítám