Článek
Právu a Novinkám v těch časech poskytli interview Jack Nicholson, Andie MacDowellová, Antonio Banderas, Mads Mikkelsen, Robert De Niro, Colin Firth, Hugh Grant a mnozí další.
Časy se však mění, a i ve francouzském Cannes, kde aktuálně probíhá již 78. ročník filmového festivalu, vznikají situace, kdy si novinář zažádá o nabízený rozhovor, dostane potvrzení, že to platí, ale po několika dnech se dozví, že hvězda, letos konkrétně například Diane Krugerová, všechny rozhovory zrušila.
Proč? Kdo ví, možná si její agenti a PR manažeři řekli, že to pro ni není v tuto chvíli dost důležité.
Jenže novináři potřebují i chtějí svým čtenářům zprostředkovat z festivalů setkání s filmaři z celého světa. A protože je to čím dál obtížnější, stovky filmových novinářů v Cannes nyní houfně podepisují otevřené prohlášení, které vyzývá organizátory festivalů, filmová studia a zástupce umělců, aby zlepšili přístup k rozhovorům.
Protest, který navazuje na podobnou akci zahájenou loni v italských Benátkách, vyzývá canneského ředitele Thierryho Frémauxe a jeho kolegy, aby veřejně podpořili dobrou filmovou žurnalistiku a zasadili se o spravedlivější přístup k filmařům.
„Bez smysluplných rozhovorů je seriózní filmové zpravodajství odsouváno na vedlejší kolej ve prospěch krátkých propagačních vystoupení a obsahu založeného na zvukové stopě,“ uvádí se v prohlášení.
Jak to dopadne, je otázka. Na jedné straně mají novináři pravdu, když chtějí prostřednictvím rozhovorů přiblížit filmy divákům. Na straně druhé otázky typu: Před dvaceti lety jste točil u nás na australské vesnici, jak na to vzpomínáte?, které nejsou výjimkou, propagaci trendů v současné kinematografii asi příliš nepomohou.