Hlavní obsah

Dle Davida Dorůžky tu chybí starší jazzová generace

Právo, Vladimír Říha

Kytarista David Dorůžka pochází ze slavné hudebnické rodiny. Na jeho posledním albu Silently Dawning hostuje švédská zpěvačka Josefine Lindstrandová, která anglicky, švédsky i česky zpívá zhudebněné texty Emily Dickensová i Jiřího Ortena.

Foto: Archiv, Právo

David Dorůžka říká, že je ovlivněn vším, co poslouchá.

Článek

Nedávno jste k vydání alba Silently Dawning se švédskou zpěvačkou Josefine Lindstrandovou absolvoval úspěšné turné po Česku. Jak jste ji objevil?

V roce 2002 jsem hrál přes léto na turné s European Jazz Youth Orchestra Djanga Batese, byl jsem tam jako jediný Čech z 19 členů a Josefine Lindstrandová tam s námi zpívala. Doporučil jsem ji k nám na Letní jazzové kursy, kde vyučovala zpěvu a začala zpívat i s mým triem. Pak s námi byla párkrát i na turné a rázem byl z tria kvartet.

Jak jste přišel na nápad zhudebnit básně Emily Dickinsonové a Jiřího Ortena?

Poezii této americké básnířky 19. století obdivuji už dlouho. Z jejích miniatur vyzařuje něco protikladného k zbrklosti a uspěchanosti dnešní doby. Stejně tak z básní Jiřího Ortena, zemřelého za války. Použil jsem čtyř básní Dickinsonové, dvou Ortena, tři texty dodala Josefine, která také píše.

Josefine zpívá anglicky, švédsky a Ortena i česky. Jak jí to šlo?

Hrajeme spolu už přes čtyři roky a Josefine je velmi šikovná zpěvačka, takže jsem tušil, že bude perfektně zpívat i česky. Poslal jsem ji do Švédska překlady těch dvou básní, aby věděla, o čem zpívá a pak přijela na loňské natáčení již připravená.

Jak byste definoval žánr těch písní? Je to ještě vůbec jazz či šanson?

Ani o tom tak nepřemýšlím. Jsem ovlivněn vším, co poslouchám. Vedle jazzu i alternativní hudbou, dokonce i soudobou či klasickou. Jak to cítím, tak to pak napíšu – spíš myslím na tempo, tóninu, formu, melodii a takové věci.

Hrajete i v jiných seskupeních, dokonce spolupracujete i s další zpěvačkou. Proč?

Jazzový muzikant musí hrát co nejvíc, aby se vůbec uživil. Nedávno na koncertě sester Ivy Bittové a Idy Kelarové v Lucerně jsem hrál poprvé s Jiřím Mrázem, což byl jeden z mých největších zážitků. Doprovázím i polskou zpěvačku Agu Zaryan, která je ve srovnání s Josefine více zaměřena k americké tradici.

Hrajete na akustickou i elektrickou kytaru. Kdo vás nejvíce ovlivnil?

Jako malý jsem nejvíce poslouchal Wes Montgomeryho a pak Pata Methenyho, toho jsem v patnácti zbožňoval. Tehdy jsem cvičil téměř jen na elektrickou kytaru, ale teď se snažím pracovat více na klasické technice na akustické kytaře.

Pocházíte ze slavné jazzové rodiny, dědeček i otec jsou známí hudební publicisté. Jaké na vás mělo rodinné prostředí vliv?

Obrovský. Dědeček mi dával první lekce z harmonie, dělali jsme sluchová cvičení a spolu s otcem mi dávali i silnou teoretickou výbavu, učili mne přístupu k hudbě. Jsem jim za to vděčný.

Související témata:

Výběr článků

Načítám