Hlavní obsah

RECENZE: Prodaná nevěsta v Hlaholu má srdce i vtip

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Smetanovu Prodanou nevěstu uvedl Český pěvecký institut v projektu Opera lidem, který usiluje o přiblížení operního umění širokému publiku. Premiéra se konala ve Velkém koncertním sále pražského Hlaholu.

Foto: Martin Babic

V roli Kecala z Prodané nevěsty debutoval muzikálový a operní pěvec Daniel Hůlka.

Článek

Unikátní sál s dochovanou historickou výzdobou má sám o sobě kouzelnou atmosféru, která s představením ideálně ladí. Iniciátor a režisér projektu Vladimír Chmelo, operní pěvec a pedagog, umístil dění do bezprostřední blízkosti publika usazeného do půlkruhu kolem stolu, kde se odehrává velká část akcí.

Pěvci občas s publikem vstupují skrze drobné situační detaily do přímého kontaktu. Diváci se tak stávají přímými účastníky dění a prožívají osudy postav daleko intenzivněji, než bývá při operních představeních zvykem.

Smetanova opera je uváděna ve zkrácené podobě s původními mluvenými recitativy, za doprovodu klavíru a dvou klarinetů, jejichž zvuk je pro Prodanou nevěstu typický.

Zpěvák Daniel Hůlka: V operních rolích se cítím šťastný

Hudba

Protagonisté rozehrávají všechny akce do prostoru bez opory dirigenta, za což zaslouží obdiv, jejich pěvecká jistota je podmíněna maximální přípravou i koncentrací. Jen občas jim vypomůže gesto klavíristy Ahmada Hedara, který dokonale zvládá nejen klavírní part, ale i hudební dohled nad celou operou.

Na premiérovém obsazení se sice podepsaly nemoci několika změnami, ale i tak se divákům dostalo plnohodnotného zážitku. Mařenku místo ohlášené Terezy Mátlové narychlo zaskočila její alternantka sopranistka Bronislava Smržová.

A zpívala ji krásně oblým tónem svého mladého a příjemně znějícího hlasu s vroucností, jež této roli náleží. Jeníka ztvárnil zkušený představitel této postavy Peter Berger pěvecky suverénním a herecky živým způsobem.

V roli Kecala debutující Daniel Hůlka překvapil znělým hlasem ve všech polohách včetně nejnižších basových. Přes ohlášenou indispozici podal výborný výkon, drobná zaváhání jdou na účet premiérové nervozity i množství hereckých akcí. Kecal je po Vodníkovi pro Hůlku další vděčnou a slibně ztvárněnou operní postavou, kterou může pěvecky i výrazově rozvíjet po řadu let.

Z ostatních rolí potěšil mile klukovský a dobře zazpívaný Vašek Petera Malého, pěvecky kultivované postavy odvedli v Krušinovi Vladimír Chmelo a v Míchovi Petr Matuszek, ale pochvalu zaslouží celé obsazení. A to nejen za pěvecké výkony, ale i za radost, srdce a energii, jež do inscenace vkládají.

Velký potlesk sklidili právem i dětští akrobaté vedení Jurijem Kolvou, kteří se s vervou, obratností a vtipem chopili komediantské scény.

V úvodním a závěrečném sboru se představili i členové Hlaholu, škoda jen, že se do opery nezapojili více. A šanci zazpívat si s nimi dostali i diváci.

Prodaná nevěsta v Hlaholu je představení pro celou rodinu. I ve zkrácené verzi přinese divákům zážitek z ikonického Smetanova díla. A možná větší než při řadě úplných, leč méně srdečných provedení.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
Režie: Vladimír Chmelo, hudební nastudování: Ahmad Hedar a Vladimír Chmelo, kostýmy: Roman Šolc, choreografie: Jurij Kolva. Premiéra 6. března v Hlaholu, Praha
Hodnocení: 85 %

RECENZE: Rozbitý džbán jako obraz chaosu

Divadlo

RECENZE: Co všechno si nestačíme říci

Kultura

Reklama

Související témata:
Prodaná nevěsta

Výběr článků

Načítám