Článek
Inscenace mapuje historii legendárního deníku. Divákům nabídne exkurz do jeho milníků. Ostatně, byly tu přes sto třicet let (1893-2024), zachytily vše důležité v Československu, později v Česku. Prošly jimi novinářské, umělecké legendy, včetně Leoše Janáčka, Eduarda Basse, Ferdinanda Peroutky i Karla Čapka.
V Redutě jednoho po druhém poznáváte. Díky výbornému výkonu herců nasajete atmosféru tištěného světa, do nějž odjakživa patřilo šustění stránek, trochu černě na vašich prstech i nadšené, případně rutinní cesty do trafiky pro ty „své“ noviny.
V brněnské inscenaci se také seznámíte s Adolfem Hitlerem (hraje ho vynikající Tereza Groszmannová), estebáky a disentem, Andrejem Babišem, Jindřichem Šídlem, inzerenty, o nichž se nepíše, s politiky, o nichž se píše, ale bylo by lepší, kdyby se o nich nepsalo, s roboty i běžnými novináři, kteří se ze všech sil snaží v branži uživit.
Herci si postavy svižně střídají, ovšem rozhodně se v nich díky povedeným kostýmům Marie Jiráskové neztratíte.
Kus po kusu vám prezentují své pravdy, lži, demagogii, touhu po svobodě slova, ekonomické plány, úlisnost i ochotu sloužit všemu i všem. Postupně je rozvinou v sedmi aktovkách.
Za doprovodu výborné hudby Martina E. Kyšperského, za zpěvu Lenky Konkolové vytvářejí dohromady poměrně ucelenou koláž světa, po němž každý novinář, který zažil „papír“, stále v duši touží.
Jednotlivé střípky inscenace mají různou kvalitu, ovšem daří se jim, i díky četným, vhodně používaným vulgarismům (souvisí hlavně s Milošem Zemanem, jehož skvěle, bez zbytečného přehrávání, ztvárňuje Vladimír Krátký) udržet inscenaci v rytmu.
Právě jeho dialogy u nebeské brány s Ferdinandem Peroutkou (trefný Michal Bumbálek) patří ovšem k momentům, po níž hra ubírá na síle. Nejslabší je podle mě pak její závěrečná pasáž v roce 2034, kdy se „on změní“ a Lidovky díky němu, událostem na chytré toaletě, ožijí.
V tuto chvíli již divák nesleduje grotesku, ale kritiku nynějšího fungování médií, v němž ubývá výrazných tváří stejným tempem jako skvělých příspěvků. Mediální domy vlastní miliardáři, kteří ke zprávám v lepším případě přistupují jen jako ke zboží. V tom horším v nich své „zboží“ v podobě obchodních, politických zájmů rovnou prodávají.
Starý svět zmizel, s ním zmizely menší kolektivy redakcí, které držívaly spolu, všichni se mezi sebou znali, dokázali se do krve pohádat o nadbytečné písmenko v titulku, vysmát ministrům zlodějům za podpory vedení, a pak jít na pivo.
A novinářské generace milující „šustění papíru, jezdění na reportáže s fotografem, uvyklé na tvůrčí svobodu“, tak čeká dřív, či později upřímná odpověď na otázku: co ještě jsi v korporátu, s jedničkami a nulami v zádech, ochoten, schopen vydržet? Ztráta práce v oboru, výpověď z morálních důvodů se totiž nyní většinou rovná odchodu z něj.
Tenhle tísnivý pocit dokážou herci z Reduty přenést dál, na diváky s velkou naléhavostí. Chcete-li mít depku kompletní, zkuste vyrazit ještě na Privatizaci, jež je k vidění v Národním divadle v Praze. Obě představení jsou si zásadními ideami postavenými na zamyšleních o vlivu, moci, penězích a svobodě dost podobná.
Jen v Brně, u Lidovek jdou do řiti, se rozhodně víc nasmějete.
| Lidovky jdou do řiti, premiéra 14. listopadu 2025, brněnská Reduta | |||
|---|---|---|---|
| Autoři: Renata Kalenská, Lenka Lagronová, Tomáš Baldýnský, René Levínský, J. A. Pitínský, Petr Stančík, Tomáš Vůjtek | |||
| Režie: Radovan Lipus. Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Jaroslav Milfajt. Kostýmy: Marie Jirásková. Hudba a texty písní: Martin E. Kyšperský | |||
| Hrají a zpívají: Zuzana Černá, Tereza Groszmannová, Jana Štvrtecká, Martin Veselý, Michal Bumbálek, Vladimír Krátký, Martin E. Kyšperský j.h., Lenka Konkoľová j.h., Aleš Pilgr j.h. | |||
| Hodnocení: 75 % | |||







