Článek
Lidství, které zůstalo ve všech, navzdory nelehkému osudu, je hlavním motorem nešťastníků, kteří namísto vytouženého štěstí v Americe bojují bez střechy nad hlavou v zasněženém newyorském parku o holý život.
Tři lidé bez domova – ruský Žid Saša, Bleška z Polska a Portoričanka Anita. Když jejich společný přítel Saša zemře, na Anitino naléhání se rozhodnou dopřát mu důstojný pohřeb, i když tím poruší zákon.
Polský dramatik, prozaik a scenárista Janusz Głowacki (1938–2017) měl s emigrací vlastní zkušenost. Do USA odjel z rodného Polska v osmdesátých létech.
„Autor je známý svým sarkastickým humorem, sociální citlivostí a schopností vystihnout životní realitu lidí na okraji společnosti. Ve svých textech často zpracovával témata jako bezdomovectví, ztrátu identity, vykořenění a touhu po důstojnosti. Jeho dílo se vyznačuje silnou ironií a hlubokým pochopením pro lidské slabosti. Antigona v Novém Yorku, kterou napsal v roce 1992, je jeho nejslavnějším dílem,“ popsal Novinkám mluvčí Petr Tlustý z Reduty.
Režisér poznal lidi z vyloučené lokality zblízka
Režie představení se ujal Janusz Klimsza, pro kterého je brněnská inscenace prvním setkáním s NdB. Głowackého text si sám nově přeložil.
„Novým překladem jsme chtěli jazykově akcentovat různorodost postav. Každý je z jiné společenské vrstvy, z jiné země a má za sebou jinou životní zkušenost. Všichni jsou migranti a mají za sebou jiné kulturní zázemí,“ vysvětluje režisér, který má ke hře osobní vztah.
„Několik let jsem žil ve vyloučené ostravské čtvrti. Ti lidé byli moji sousedé. Naučil jsem se s nimi mluvit, chápal jejich pravidla. A hlavně – přestal jsem se na ně dívat černobíle. Myslím, že jim trochu rozumím,“ vysvětlil režisér.

Roman Nevěčný a Isabela Smečka
Autenticitu inscenace podtrhují i herecké výkony. Alkoholika Blešku, který už rozprodal značný počet svých orgánů, hraje Petr Kubes.
„Bleška je slaboch, schovává se před problémy do své ulity. Ale i on má ideály – chce být milován, chráněn, být pro někoho výjimečný. Proto má vztah se Sašou. Kvůli pocitu, že pro někoho něco znamená,“ říká herec.
Představitelka Anity Isabela Smečka k tomu dodává: „Myslím, že každý má právo být člověkem. Postavy v téhle hře sice nežijí důstojně, ale chtějí alespoň důstojně zemřít. A pokud jim umře někdo, koho milují, tak ho mít blízko i po smrti.“

Petr Kubes a Roman Nevěčný (s lahví) - dva lidé bez domova, kteří nemají nic mimo svého lidství.
Bývalého akademického malíře Sašu hraje Roman Nevěčný a Petra Bláhu uvidí diváci v roli policisty Murphyho. Scénografii vytvořil Michal Syrový, kostýmy navrhla Marcela Lysáčková, dramaturgicky na inscenaci dohlížel umělecký šéf činohry NdB Milan Šotek.
Brněnské nastudování se opírá o jazykovou i emocionální pestrost postav.
„Bleška je přímočarý a cynický, Anita, která se stále nezbavila silného přízvuku, až do posledních chvil neztrácí naději, Saša nezapře intelektuála a Murphy přináší odlišný pohled – jako irsko-americký policista komentuje situaci z neúprosné perspektivy strážce pořádku,“ nechává do děje nahlédnout Petr Tlustý s tím, že odpověď, zda i v tak vyhrocené situaci může dojít k happyendu, najde každý až osobně v divadle.