Článek
„Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025. Celkem ji zhlédlo 2733 diváků,“ informovala Novinky mluvčí divadla Zuzana Klimplová.
Šest vyprodaných představení v Tokiu a čtyři reprízy v Ósace potvrdily sílu nadčasového Čapkova protiválečného dramatu i vysokou kvalitu brněnského ansámblu. Všechna představení byla uvedena v češtině s japonskými a anglickými titulky.
„Zájem publika a intenzita ohlasů nám ukázaly, že silné příběhy překračují jazykové i kulturní hranice,“ podělil se se svými dojmy ředitel NdB Martin Glaser.
Silné téma, silná odezva
Matka pod taktovkou režiséra Štěpána Pácla s Terezou Groszmannovou v titulní roli oslovila japonské publikum napříč generacemi. Reakce diváků byly podle ředitele Glasera bezprostřední, emotivní a vděčné – jak v Tokiu, tak i v Sakai panovala během představení i po nich výjimečně koncentrovaná atmosféra.
„Reflexe Matky se objevily v předních japonských médiích, mimo jiné v Yomiuri Shimbun, jednom z největších deníků v zemi. Recenze se věnovala jak Čapkovu odkazu, tak režijnímu pojetí inscenace a výkonu Terezy Groszmannové, který podle něj přesně vystihl vnitřní boj postavy i její odpor vůči logice násilí,“ informovala Zuzana Klimplová.
Jak doplnila, součástí programu byly také diskuze s diváky, setkání s odbornou veřejností a vzdělávací aktivity. Umělecký šéf činohry Milan Šotek například navštívil základní školu v Sakai, kde dětem představil Karla Čapka, českou kulturu i fenomén „robota“.

Milan Šotek, umělecký šéf Činohry, vede v sakaiské škole besedu o Česku, české kultuře a bratrech Čapkových.
Na brněnský balet fronty
Balet NdB na světové výstavě EXPO premiérově představil svůj nový projekt NdB 3. Představuje platformu pro výjimečné interprety zralého tanečního věku. Celkem sedm tanečníků se zde premiérově představilo se dvěma původními choreografiemi – Po zarostlém chodníčku od uměleckého šéfa Baletu NdB a Capriccio od japonské choreografky Megumi Nakamury.
Choreografie propojují skladby Leoše Janáčka, které zazněly v podání Filharmonie Brno, s níž vystoupil také český klavírní virtuos Ivo Kahánek.

Představitelka Matky Tereza Groszmannová a režisér Štěpán Pácl pár minut před představením dávají živě rozhovor pro Českou televizi.
Na deset představení se do českého pavilonu přišlo podívat 3120 návštěvníků.
„Japonské publikum bylo skvělé. Dokonce víme, že se po EXPO šířilo, že v českém pavilonu je tanec a živá hudba, a mnoho lidí se snažilo k nám dostat. Diváci byli velmi srdeční, byl to velký zážitek, protože vznik tohoto projektu právě na EXPO je něco, co si všichni budeme pamatovat celý život,“ doplnil Mário Radačovský, umělecký šéf baletu NdB.