Hlavní obsah

Černobílý svět fotografií Karla Cudlína připomíná obrazy Vermeera van Delfta

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V litoměřické Fotogalerii Na baště proběhla komorní výstava fotografa Karla Cudlína. Expozice nazvaná Malá retrospektiva (připravil ji místní fotoklub Porta) ukazuje umělce prostřednictvím ohlédnutí za jeho dosavadní tvorbou. Lépe řečeno za tou částí tvorby, v níž popisuje a fotograficky komentuje lidské konání napříč světadíly (dokumenty z Izraele či Ukrajiny).

Foto: archív Karla Cudlína

Karel Cudlín, Ukrajina 1994

Článek

Cudlín je učebnicovým příkladem zhmotnělé poučky, že fotograf musí být co nejméně rušivým elementem při tvorbě snímku a hlavně ho nesmí svou přítomností jakkoli ovlivňovat. Při několikerém pozorném sledování jednotlivých prací nabývá divák dojmu, že na lidi a jejich často neobvyklé konání nahlíží fotograf z několika centimetrů skrze z jedné strany neprůhledné sklo. Tyto fotografie jsou skutečný a mnohdy velmi syrový dokument.

Sovětským vojákům jedoucím v autobuse hledíte do tváří z bezprostřední blízkosti. Vidíte hvězdičku se srpem a kladivem na čapce, vyznamenání, ale i unavené tváře a smutné nedůvěřivé oči. Ukrajinská žena v šátku škrábající do misky brambory připomíná zadumanou kompozicí a především geniální světelnou stavbou (ta je pro Cudlína typická) barokní obrazy holandského mistra Vermeera van Delfta.

Vůbec nevadí, že má černobílé barvy. Naopak, díky tomu se obyčejná každodenní situace pohrouží do takřka mystického šerosvitu. Každý snímek vypráví příběh. V tom je Cudlín nepřekonatelný.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám