Hlavní obsah

Černobílé světy v šumperské Galerii Jiřího Jílka

Právo, rea

Dveře Galerie Jiřího Jílka v Šumperku jsou dalšími, které ve svém seriálu pro čtenáře deník Právo otevírá.

Foto: archiv Galerie Jiřího Jílka

Luděk Vojtěchovský, Bez názvu, 2018

Článek

Šumperská galerie je zajímavá mimo jiné tím, že od roku 1993 ve svých prostorách návštěvníkům každý měsíc představuje jednu autorskou výstavu. Kromě toho je v ní k vidění stálá expozice soch, obrazů a kreseb umělce Jiřího Jílka, jehož jméno nese.

V lednu lidé kvůli protiepidemickým opatřením nemohli vidět výstavu otisků rzi, frotáží a koláží výtvarnice Šárky Hrouzkové nazvanou Rezivění. Umělkyně se podle kurátora galerie Miroslava Kovala řadí mezi konkretisty.

Mezi ně může patřit také Luděk Vojtěchovský, který má v galerii své místo v únoru s výstavou fotografií Černobílé světy II. Jeho díla se podle kurátora potkávají s Josefem Sudkem a Janem Svobodou, stejně jako s Josefem Šímou, Václavem Bošíkem nebo s Jiřím Johnem.

Foto: archiv Galerie Jiřího Jílka

Šárka Hrouzková, Bez názvu, 2018

„Světlo a útržky papíru, provázky nebo přírodniny jsou tak částicemi skladby nadčasové povahy, střídmostí blízké východnímu haiku. Stejnou úsporností vyznačují se už i jeho Fragmenty města, fotografie z konce sedmdesátých a následných osmdesátých let, postavené na liniích a na jemných plochách,“ sdělil Právu k výstavě Miroslav Koval.

Podle něj Luděk Vojtěchovský ale už dávno nefotografuje něco venku uviděné.

„Zůstává doma a své vize vytváří ve tmě fotokomory. Nachází je ve vlastní hlubinné paměti a potvrzuje tak i výrok, že aniž vyjdeme z domu, spatříme svět v jeho úplnosti. V různé míře průsvitné materiály nechá prolínat a vkomponuje do obrazu. Nasvítí je skrze jemný rastr zvětšovákem, vyvolá a z výšky znovu snímá na technický film, vložený do rámečku namísto obvyklého negativu. Vyvolaný film pak kopíruje běžným způsobem do výsledné fotopodoby,“ uvedl.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám