Hlavní obsah

Čarostřelec. Loutkáři z plzeňské Alfy si troufli na slavnou operu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeň

V plzeňském loutkovém Divadle Alfa už vyzkoušeli kdeco, ale operu ještě ne. Až teď. Originální adaptace slavného Čarostřelce od Carla Marii von Webera tady bude mít slavností premiéru v pátek 15. prosince. Děti jsou samozřejmě vítány, tedy ty, kterým už bylo devět.

Foto: Petr Kleiner

Myslivci ze staré pověsti versus hráč počítačových stříleček

Článek

„Pro řadu z nich to je takový první dotyk s klasikou. Snažili jsme se, aby to pro ně byla navštívenka k opeře, nikoliv napodobenina opery,“ konstatuje režisér Marek Zákostelecký.

„A pro divadlo je to velká výzva. Není to jednoduchá prvoplánová muzika, bavíme se o vrcholu německého romantismu,“ upozorňuje Zákostelecký a dodává: „Jde ale také o krásný pohádkový i temně hororový příběh, který mne jako dítě okouzloval.“ Zhruba dvouhodinovou operu v Plzni scukli přibližně na polovinu. Všechny hlavní postavy i nejzásadnější árie ovšem zůstaly.

„Ta muzika je nádherná,“ říká autor hudební úpravy Vratislav Šrámek a vysvětluje: „Snažil jsem se ji uzpůsobit situaci, významu jednotlivých scén, aby tam nebylo pro nás zbytečné opakování hudebních motivů. Ale nic harmonicky nezjednodušujeme. A strašně důležité je, že je hercům rozumět, když zpívají.“

Foto: Petr Kleiner

Pro děti. Ale s hororovým nádechem

Hlavní roli Maxe musel zvládnout Josef Jelínek: „I když nejsme erudovaní operní pěvci, tak jsme do toho šli na sto šedesát procent. Chtěli jsme se to naučit, chtěli jsme, aby nám bylo rozumět. A někdo jiný než my teď musí posoudit, zda jsme se dotáhli alespoň k patičkám skutečných operních mistrů.“

Árie původního libreta – a v Alfě si úmyslně vybrali poměrně archaický překlad – se prolínají s novodobou hantýrkou hráčů virtuálních stříleček.

„Max rád hraje počítačové hry, jenže zrovna střelba mu moc nejde, a tak hledá nějakou, kde by se naučil střílet. A když mu umělá inteligence doporučí Čarostřelce, skončí v opeře,“ vysvětluje dramaturgyně Petr Kosová.

Loutky se na scéně objeví, nicméně nemají tentokrát ústřední význam. „A i když jich tam moc není, výtvarným pojetím to stále považuji za loutkové divadlo,“ uzavírá režisér Zákostelecký.

Loutkáři vědí už sto let, jak na děti

Kultura

Scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Králová: Nominace na Českého lva je ohodnocení mé práce

Film

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo Alfa

Reklama

Související témata:
Divadlo ALFA

Výběr článků

Načítám