Hlavní obsah

Bratři Michal a Vladimír Dlouzí na scéně Divadla Kalich

Právo, Radmila Hrdinová

Když se řekne autista, paranoik nebo psychopat, všichni vědí, že je to nemocný člověk. Ale míra jejich onemocnění je nutně nemusí postavit mimo "normální" svět za zdi ústavů a léčeben. Takoví jsou i protagonisté hry Elling a Kjell Bjorne, kterou norský scénárista Axel Hellsteinus napsal podle třetího dílu románové trilogie svého krajana Ingvara Ambjornsena Pokrevní bratři. Je autorem i scénáře k filmu Elling, který byl nominován na Oscara.

Článek

Hru u nás poprvé uvedla činohra Národního divadla moravskoslezského v Ostravě v režii Radovana Lipuse se skvělými hereckými protagonisty Janem Hájkem a Jiřím Sedláčkem v rolích Ellinga a Kjella Bjorna. Ostravští přidali k názvu hry podtitul Chvála bláznovství podle traktátu Erasma Rotterdamského. Dali tak najevo, že s tím, kdo je normální a kdo je blázen, to rozhodně není tak jednoduché.

V Praze hru poprvé uvedlo Divadlo Na prádle a nyní se objevila na jevišti Divadla Kalich jako příležitost ke společné práci bratrů Michala a Vladimíra Dlouhých. Narozdíl od Marberovy hry Na dotek, v níž spolu hráli před časem v Divadle Rokoko, je to tentokrát spolupráce takříkajíc "na tělo".

Elling je nadprůměrně inteligentní muž něco po třícítce s diagnózou autismu, paranoie a sociální fobie, Kjell Bjorne je jeho protipól - hromotlucký instalatér s nižší inteligencí, ale s daleko větší sociální přizpůsobivostí. Hra je oba zastihuje po propuštění z psychiatrického ústavu, kdy se pokoušejí žít samostatně v chráněném bytě.

Není to ovšem jednoduché. Jejich postižení je odrazuje od kontaktu s vnějším světem, uzavírají se do svého bytu jako do bezpečné ulity a problémem je pro ně už zvednout sluchátko vyzvánějícího telefonu. Ještěže jsou na to dva - poutá je nejen společná minulost v léčebně a psychické postižení, ale i zájem o opačné pohlaví. Zatímco Ellingovi ale stačí ke spokojenosti vymýšlení fantastických historek o jeho údajných erotických zkušenostech, jimiž zásobuje Kjella Bjorna, ten touží po tom najít si ženu. I to se mu podaří, i když pro většinu ostatních mužů není Reidrun žádné "terno".

Michal a Vladimír Dlouzí si společné hraní doslova užívají. Pro nikoli naplno využívaný herecký talent Vladimíra Dlouhého je psychicky komplikovaný Elling příležitostí, kterou dokázal maximálně zúročit. Od počátku hraje Ellingovu panickou hrůzu z kontaktu se světem za dveřmi bytu, jeho tělo je sevřené křečí a jeho pohyby těkají v nekontrolovatelném střetu bezprostředních podnětů a okamžitých obav. Jen vzácně se dokáže uvolnit, ale po většinu hry trvá v neustálé napjaté opozici. Nejistý úsměv střídá výsměšně poťouchlý, který si nasazuje jako obrannou masku, vzácně i spokojený, když se mu podaří dosáhnout svého - třeba přinutit lstí Kjella Bjorna, aby se za něho vydal na nákup.

Za monology, v nichž popisuje své duševní pochody při pokusu o překonání komunikační bariéry, sklízí Vladimír Dlouhý po zásluze potlesky na otevřené scéně. Neodolatelný je především popis básnického happeningu, na který se Elling vydá, když v sobě objeví básnické sklony. Elling v jeho podání je velká herecká postava, jakou jsme od Vladimíra Dlouhého již opravdu dlouho neviděli.

Michal Dlouhý není (narozdíl od ostravského Jiřího Sedláčka) vybavený zjevem pro hromotluckého Kjella Bjorna, a tak dosahuje jeho přímočaré prostoty spíše akcentováním Kjellovy dětské prostoduchosti, důvěřivosti a naprosté otevřenosti. Vůči Ellingovi zachovává oddaně podřízenou pozici, utíká se k němu vždy, když si neví rady. Pojí je křehké a přitom pevné pouto duchovních dvojčat, která, ač naprosto rozdílná, přece bez sebe nemohou existovat, což jim ovšem nebrání v malicherných hádkách a sporech.

Režisér Ondřej Zajíc našel v bratrech Dlouhých ideální herecké představitele, jeho režie ale jakoby se nedostala za hranice jejich vzájemného vztahu. Hlavním tématem inscenace se stává Kjellova touha po ženě, která se naplňuje vztahem s Reidrun, již Eva Leinweberová kreslí v drsně nepřikrášlené podobě (alternuje Lucie Stejskalová), méně vypracovaná je tématická linie sbližování obou mužů s okolním světem - ať už skrze sociálního pracovníka Franka (Vasil Fridrich) nebo třeba skrze scénu odhodlání se k návštěvě restaurace. V postižení tohoto zápasu o překonání sociální a komunikační bariéry se dostala Lipusova ostravská inscenace daleko dál. I tak je ovšem Elling a Kjell Bjorne v Divadle Kalich pozoruhodná inscenace, která především pro herecké partnertsví bratrů Dlouhých ční vysoko nad průměrem letošní divadelní sezóny.

Axel Hellstein: Elling a Kjell Bjarne

Překlad Jaroslava Vrbová, režie Ondřej Zajíc, dramaturgie Věra Mašková, scéna Adam Pittra, kostýmy Eva Pittrová, produkce Michal Kocourek, Hamlet Production a.s.

Premiéra 16. 5. 2005 v Divadle Kalich

Související témata:

Výběr článků

Načítám