Hlavní obsah

Bible v rozstříleném autě. Signal Festival rozsvěcí válečné vraky z Ukrajiny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Memento doby. Válkou zdevastovaná auta jako symboly zničených životů. Designér Maxim Velčovský připravil pro pražský Signal Festival (13. až 16. října) speciální instalaci. Radikálně vybočuje z jeho dosavadní tvorby.

Foto: Milan Malíček, Právo

Svítící instalaci si ve středu nenechaly ujít desítky lidí.

Článek

„Pracujeme s kontextem války. Byl jsem osloven, abych vytvořil světelnou instalaci na Signal Festival, který reaguje na technologické i společenské dění. Současným trendem je bohužel situace, ve které se nacházíme. Tedy válka,“ vysvětluje přední český designér.

Kus válečných hrůz tak nechal přenést z Ukrajiny do centra Prahy, na Mariánské náměstí. Jsou to ohořelé, vyhořelé, tanky sešrotované a rozstřílené civilní automobily, v nichž se jejich majitelé už nedokázali dostat pryč z místa, protože už jim třeba došel benzin.

„Tak je lidé nechali ve městě a prchali jinými prostředky. Vraky budou svítit na magistrát, Klementinum a na městskou knihovnu. Večer to bude nejsilnější,“ dodává šestačtyřicetiletý Velčovský.

Odstíny války

Vraky budou doutnat. Stopy krve tam ale patrny nejsou. „Nechtěli jsme auta, ve kterých zemřeli lidé. Nebylo by to vhodné. V některých vidíte cihly z raketami zničených domů. V jenom kastlíku jsme našli bibli a svatý obrázek, v druhém kondom. V jednom přežilo funkční rádio,“ upřesnil spoluzakladatel studia Qubus, vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a kreativní ředitel společnosti Lasvit.

Válečná zóna s vyhořelými auty v Praze. Festival změní metropoli

Kultura

I v takových objektech dokázal ale najít kus estetiky: „Jako člověka, který pracuje s hlínou a se sklem, mě fascinovaly tóny barev z roztopených laků a skel. Jsou to různé odstíny války… Ta auta nejsou jen mementem hrůzy. Chtěl jsem ukázat reflexi doby, v níž stále tisíce lidí u nás nevěří, že se něco na Ukrajině děje. Na sociálních sítích se baví o tom, jak je to tam v pohodě, že se střílí jen na východě a na západě můžou odjet lidi na chalupu. Přitom válka se odehrává všude kolem a rakety z Ruska, jak jsme viděli tento týden, můžou dopadnout kdekoli. Tisíce dětí byly odvlečeny na převýchovu do Ruska a další tisíce jsou zabíjeny. Přitom se v Česku najde dost lidí na to, aby šli na Václavák s populisty a vykřikovali, že máme rychle udělat dohodu s Ruskem a mít levný plyn. I za cenu lidských životů.“

Většina akcí zdarma

Nazval ji Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího. Čtyři autovraky doplňují panely s příběhy ukrajinských občanů, kteří přišli často také o veškerý majetek a své blízké. Projekt vznikl ve spolupráci s neziskovou organizací Post Bellum a ukrajinskou ambasádou.

Jubilejní desátý ročník festivalu světla a digitální kultury se odehraje od čtvrtka 13. října do neděle 16. října na několika místech. Uvede například světelně-divadelní inscenaci pod režijní taktovkou Miřenky Čechové, dílo digitálního umělce Refika Anadola, vytvořené z městských dat Prahy přímo pro festival, nebo reprízu jedné z performancí, která se objevila na prvním ročníku akce a dodnes patří k nejoblíbenějším.

Většina programu bude zdarma.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám