Hlavní obsah

Architektka Marcela Steinbachová: Mladá generace obecně vnímá jakékoli bourání negativně

9:31
9:31

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Ženy v architektuře letos připomíná festival Den architektury. Zve do běžně nepřístupných budov, má na programu přednášky, vycházky i cyklojízdy. Od 2. do 7. října nabídne 450 akcí ve 136 městech. Patnáct let stojí v jeho čele architektka Marcela Steinbachová. V rozhovoru pro Novinky říká, že i díky festivalu lidé vnímají architekturu jinak než dříve.

Foto: Andrea Thiel Lhotáková

Marcela Steinbachová se kromě své práce v architektonické kanceláři léta věnuje také osvětě a propagaci kvalitní architektury.

Článek

Proč se festival jmenuje Den architektury, když trvá celý týden i více?

Festival jsme zakládali k desátému výročí spolku Kruh a přemýšleli jsme o formátu, který by jednak byl oslavou naší dosavadní činnosti a zároveň oslovil širší veřejnost.

Do té doby jsme pořádali převážně přednášky o architektuře, které navštěvovali především architekti, historikové architektury, tedy odborníci. Festival jsme vnímali jako příležitost prezentovat architekturu i široké veřejnosti.

Jakým způsobem jste chtěli architekturu lidem přibližovat?

Už od školy jsem měla nutkání dostat architekturu do širšího povědomí, protože obklopuje nás všechny, utváří naše životy. S kolegyní jsme proto vymyslely formát festivalových procházek.

Idea byla založena na tom, že námi oslovení architekti a architektky se měli rozjet do svých domovů, regionů, odkud pocházeli nebo k nim měli nějaký vztah a tam zdarma udělat procházku pro veřejnost.

Provést zájemce po okolí, společně přemýšlet, co by se dalo zlepšit, co jsou hodnotné, ale třeba přehlížené stavby. Zároveň jsme chtěly, aby se tematizovala současná kvalitní architektura.

Foto: Archiv festivalu Den Architektury

V roce 2024 se lidé v rámci Dne architektury byli podívat i na stavby Karla Pragera.

Jak jste vybírala architekty, kteří vám přišli vhodní pro tyto záměry?

Byla jsem v roce 2011 osm let po škole, oslovila jsem tedy spíše mladší nebo střední generaci architektů. Ti všichni byli víceméně ochotní a cítili potřebu se zapojit. Pak jsem oslovila některé, kteří byli v té době už zavedení, třeba Martina Rajniše nebo Josefa Pleskota.

Tehdy slovo architekt vyvolávalo v očích nejširší veřejnosti dojem, že je to někdo výjimečný. A že člověk musí být bohatý, aby vůbec na práci architekta mohl jako klient pomýšlet. Lidé se nás trochu „báli“, a proto jsme cítili velkou potřebu komunikovat s lidmi.

Měla jste tehdy představu o tom, zda se festival bude opakovat, uskuteční se tolik ročníků?

Když jsem festival zakládala, měli jsme za to, že to bude jen jednoroční oslava, že se to nebude opakovat. A teď tady máme 15 let festivalu - nečekali jsme na začátku ani takový zájem veřejnosti. Na začátku nebylo na programu festivalu tolik akcí, byla jich třeba třetina proti tomu, kolik se jich koná nyní.

Foto: Den architektury

Den architektury má letos na programu i návštěvu rekonstruované Školy architektury AVU, na které pracovala Marcela Steinbachová.

Popularizace architektury není úplně jednoduchá - stavbu můžete vyfotit, vystavit v modelu, napsat o ní knihu, ale většinou je třeba ji navštívit, což od zájemce vyžaduje jistou investici…

Při prvních dvou ročnících lidé šli na procházku s průvodcem, po níž se počítalo s diskusí – ale tehdy se nikdo na nic neptal, vyslechli si výklad a šli domů. Teď procházky často končí v nějakém občerstvovacím zařízení, lidé se zapojují i během prohlídky, jsou mnohem aktivnější.

Myslím, že to souvisí i s rozvojem společnosti, která je asi víc sebevědomá. Ví, že má právo se ptát, co vzniká nebo nebude vznikat, a zajímá je, co architekti považují za hodnotné, a oni na první pohled ne. A doufám, že jsme k tomu trošku přispěli.

Podařilo se díky festivalu Den architektury některou stavbu zachránit?

Jedno z prvních zapojených měst v prvním či druhém ročníku byl Havířov a tam se třeba i díky tomu, že na to upozorňoval náš festival, podařilo zachránit vlakové nádraží postavené v bruselském stylu.

Je spousta staveb, které se zachránit podařilo a spousta těch, které ne. K těm patří třeba Transgas na Vinohradské třídě v Praze.

V letošním programu máme budovu Chemapolu architektek Zdenky Novákové a Dagmar Šestákové, která by měla ustoupit bytové výstavbě.

Foto: Den architektury

Na programu festivalu Den architektury je i budova známá jako Chemapol v pražských Vršovicích.

Téma staveb 70. a 80. let máme na festivalu od začátku, ale některé se bourají před očima a vůle k tomu dát jim šanci moc není. K Transgasu mám i osobní vztah, protože žiji poblíž a jako dítě jsem ho zažila jako novostavbu.

Chybou podle mě v případě této budovy bylo, že se údržba zanedbala dávno předtím, než změnila vlastníka. Pokud by stavba byla ve větší kondici, měla by větší potenciál pro svoji záchranu.

Jak se vyvíjí návštěvnost festivalu?

Na začátku byla kolem 8000 lidí, to bylo 80 zapojených měst a obcí, teď jich je průměrně 150 v ČR a na Slovensku, někdy se zapojí i česká centra v zahraničí. Teď je návštěvnost festivalu třeba 35 000 až 40 000 účastníků, záleží ale na mnoha faktorech, zejména na počasí.

Letos je téma ženy v architektuře – netrvalo to dlouho, celých 15 let, než jste se rozhodli tomuto tématu věnovat?

Tématu Ta architektura a ženám v architektuře se snažíme věnovat od začátku. Spolek Kruh jsme založili v roce 2001 a už v roce 2003 jsme udělali cyklus přednášek věnovaný ženám v architektuře. V roce 2003 jsme připravili pro galerii Nová síň výstavu Povolání architektka, k níž jsme připravili ve spolupráci s ostatními i sborník.

Pak jsme téma ženy v architektuře na festivalu zopakovali v roce 2017 včetně toho, že jsme pozvali kromě architektek činných v České republice i zahraniční autorky, třeba z Jihoafrické republiky.

Foto: Den architektury

Den architektury připomene dílo první československé absolventky architektury Milady Petříkové-Pavlíkové, od jejíhož narození letos uplynulo 130 let. Je autorkou Domova osamělých žen v Dejvicích.

Má festival od začátku své každoroční téma? A jak je vybíráte?

První ročníky neměly téma, tématem byly samotné vycházky. Poslední dobou si je ale volíme, vybíráme je podle aktuálních událostí, často jsou navázána na kulatá výročí významných postav buď z oboru architektury nebo obecně společenského významu.

Loni jsme se tak přidali k připomínání výročí Franze Kafky, zamýšleli jsme se na téma podivnosti v architektuře. Zaměřili jsme se na stavby, které stojí stranou všeobecného zájmu, na kolonie, průmyslové stavby, dělnické domy, nouzové kolonie. Měli jsme také třeba téma vody, které je velmi široké, od vody ve městech, přes řešení nábřeží a náplavek až po klimatickou změnu.

Změnila se nějak za 15 let existence festivalu spolupráce se státem nebo samosprávami?

Pro nás je důležitá spíše spolupráce na úrovni měst a obcí, gesce státu je patrná třeba v ochraně památek či staveb, které jsou na hranici památkové ochrany. Osobně vnímám velký nedostatek v ochraně staveb 20. století, možná teď už i 21. století. Ochrana dobře funguje v rámci historických památek a možná ještě u staveb z počátku 20. století.

Já navíc považuji za hodnotné i součásti vybavení bytů, vestavěné skříně, dveře a podobně. To se nechrání a soustavně a nenávratně ničí a přicházíme o důležité doklady kvalitního řemesla. A otázka poválečných staveb, 70. a 80. léta, možná i 90. léta, tam selháváme.

Domnívám se ale, že je to i generační problém. Lidé, kteří jsou dnes na místech, kde o případné ochraně těchto staveb a artefaktů rozhodují z pozice úřední moci, v době jejich vzniku se stavbami přicházeli do styku, pracovali v nich a nepovažovali je za hodnotné. Přichází ale naštěstí hlas mladších generací, které by si je přály zachovat.

Foto: Andrea Lhotáková

Ateliér Skupina, ve kterém pracuje Marcela Steinbachová, rekonstruoval jeden z bytů ve Skleněném paláci v Praze Bubenči.

Jak ale chránit třeba zmíněné vybavení bytů?

Každé prohlášení nemovitosti či movité věci je vždy spojeno s jistým omezením pro vlastníka, ale v případě zmiňovaných vybavení interiérů z druhé poloviny 20. století těch domů zase není tolik.

V Praze se bavíme o 30 domech odhadem, v regionech je to třeba jeden dům na celé město, to není nic zásadního. Soukromé majitele by to jistě ovlivnilo, ale je to součást dědictví, která nenávratně mizí pryč.

Mladá generace ale obecně už vnímá jakékoli bourání negativně… je to otázka změny paradigmatu ve společnosti. Jde o to, že když se něco zbourá, musí se to zlikvidovat a stejně jako následná novostavba všechno stojí spoustu peněz a je to neekologické.

Foto: Den architektury

Marcela Steinbachová se svým ateliérem Skupina má na kontě i rekonstrukci jednoho ze sálů pražského kina Světozor.

Jak podle vás lidé vnímají architekturu teď, na rozdíl od doby před deseti či dvaceti lety?

Je to mnohem lepší. Obecně jde o téma, ve kterém zaznívá hlas občanské společnosti, která se dokáže ozvat třeba proti některým developerským záměrům. A to je pro mě demokracie. Aby zaznívaly alternativní hlasy, aby se o věcech diskutovalo.

Zároveň si dovedu představit, že by klienti mohli být víc otevřenější a nechat architekty vyvinout něco opravdu atypického. Abychom se neškatulkovali do toho, co vnímáme obecně jako kvalitní. Vila Tugendhat je dodnes vzor pro výstavbu vil, vznikají její kopie, ale nikdy nemůžou dosáhnout kvality slavné stavby, protože řemeslo i rozpočet je ve všech případech úplně jinde.

Některá výjimečná díla vzniknou opravdu jen díky ojedinělé spolupráci s klientem, který architektovi umožní některé věci zrealizovat. Příklad z vlastní praxe je rekonstrukce bytu ve Skleněném paláci v Praze Bubenči od Richarda Podzemného ze 30. let, kterou prováděl náš ateliér. Investoři byli výtvarní umělci, díky diskusi jsme tam udělali některé věci jinak, než jsme doté doby dělali, a i nás samotné setkání s vlastníky posunulo.

Co je spolek Kruh

  • Věnuje se propagaci architektury. Vznikl mezi studenty Akademie výtvarných umění na Škole architektury v roce 2001.
  • Hlavním cílem projektu je představovat veřejnosti kvalitní a současnou architekturu a umožnit dialog mezi autory a obyvateli měst a obcí.
  • Uspořádal přes 300 přednášek a diskusí o architektuře a deset ročníků festivalu Film a architektura.
  • Od roku 2010 Kruh pořádá celorepublikový festival Den architektury.
  • V čele spolku stojí jako jeho předsedkyně Marcela Steinbachová, ředitelka festivalů Den architektury a Film a architektura.
Související témata:
Marcela Steinbachová

Výběr článků

Načítám