Hlavní obsah

Alchymáž a roláž jako zbraně důmyslné protihry

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jiří Kolář a Ladislav Novák se snažili nalézat různé estetické variace, skryté pod původními obrazy. Výstava Protihry, která trvá v pražské galerii Europeanarts do 20. října, ukazuje všechny zásadní milníky jejich tvorby.

Foto: Jan Šída, Právo

Autoportrét s křivým nosem z roku 1964, dílo Jiřího Koláře

Článek

Jiří Kolář (1914–2022) byl vždy spojován s koláží, ale na výstavě je vidět, že ji používal jako fundament, na který vršil další a další výtvarné postupy. Jde mimo jiné o roláž, což je výtvarná technika, kdy se původní obraz rozřeže na proužky, z nichž se sestaví nový, a hlavně originální obraz.

Tu na výstavě zastupuje mimo jiné dílo Exotická kráska. Klečící ženský akt díky posunutým vertikálním liniím působí tak, že dáma skrývá svou nahotu za mléčným sklem, takže je vlastně oděná fiktivním pláštěm ze skla a světla. Další Kolářovou excelentní disciplínou byla také takzvaná chiasmáž, o níž řekl, že mu dala celé dějiny moderního umění jako na talíři.

Tato technika využívá papíru potištěného různými znaky, ten se posléze rozstříhá či roztrhá na malé kousky, které se nalepí na nějakou podložku či prostorový objekt.

Výsledné dílo pak působí jako jemně perforované či hustě popsané. Tak jak to najdeme u práce Autoportrét s křivým nosem (1964), což je stylizovaná busta ve stylu naivistického umění. Podkres tváře připomíná maorskou kultovní tetováž.

Ladislav Novák (1925–1999) zase pracuje s technikou pojmenovanou poněkud tajemně alchymáž. Ta je postavena na vymývání vystřižené obrazové reprodukce (z novin nebo magazínů) chemickými rozpouštědly a vzniklé plochy zaplňuje autor vlastními obrazovými vizemi. Zmíněnou techniku využil autor v případě díla F. Villon odpočívá v cestě na jih/Život a smrt (1973). Barvotiskovou přírodní idylu s letícím motýlem a ptákem doplnil ležící figurou. Básník tak připomíná meditujícího učence uprostřed zátiší z barevných kvetoucích květin.

Novák využívá také alternativní malířskou techniku dripping neboli ukapávání, kterou proslavil americký malíř Jackson Pollock. Volně stékající barva vytváří abstraktní tvary. V tomto případě evokují vzniklé obrazy praskliny na domovních zdech nebo trhliny v dřevěných deskách (podobnou estetiku nalézal v nahodilých tvarech i Vladimír Boudník).

Je obdivuhodné, co oba výtvarníci dokázali v době, kdy ještě neexistovaly chytré počítačové grafické programy. Místo nadupaného hard disku totiž požívali svůj mozek, po okraj naplněný fantaziemi a vizemi.

Může se vám hodit na Firmy.cz: European Arts

Reklama

Související témata:
Jiří Kolář

Výběr článků

Načítám