Hlavní obsah

Vězni organizovali vykrádání zásilek z výdejních boxů. Přes práci v call centru se dostali k PIN kódům zákazníků

3:15
3:15

Poslechněte si tento článek

Kriminalisté z Ústeckého kraje rozkryli organizovaný způsob krádeží zásilek přepravních společností, v němž hlavní roli hráli vězni ve výkonu trestu. Celkem se podařilo zdokumentovat 36 případů, škoda je přes 310 tisíc korun.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Na případu začali kriminalisté z ústecké hospodářské kriminálky pracovat vloni na podzim poté, co se jedna z přepravních společností obrátila na policisty a podala trestní oznámení. V něm uvedla, že se jí ztrácejí zásilky dopravované do výdejních boxů k jejím zákazníkům.

První případ odcizené zásilky se podařilo policistům rozkrýt přímo v Ústí nad Labem. Jeden z tamních výdejních boxů se totiž nachází v blízkosti kamery a ta tak zachytila ženu, která si sem přišla balíček vyzvednout ještě před zákazníkem, kterému byla zásilka určena.

„Díky tomu jsme ustanovily první pachatelku. V té době jsme ale ještě netušili, že to bude tak rozsáhlé a že se jedná o organizovanou skupinu,“ řekl Ivan Brožek, ústecký kriminalista.

Policisté postupně zjistili, že hybnou silou celé skupiny byl odsouzený muž, který si odpykával šestiletý trest za podvod v jedné z věznic. Namísto toho, aby se tu napravil, zneužil možnosti pracovat jako zaměstnanec call centra, které jedna z přepravních společností provozuje přímo v areálu věznice.

PIN kódy a adresy výdejních boxů

„Během své směny měl přístup do zákaznického systému přepravní společnosti. V systému vyhledával konkrétní zásilky, nejčastěji ty, u kterých předpokládal, že obsahují cenné zboží, jako jsou mobilní telefony, notebooky, kosmetika nebo značkové oblečení. Z databáze neoprávněně získával adresy výdejních míst i bezpečnostní PIN kódy,“ popsala mluvčí policie Veronika Hyšplerová.

Tyto údaje pak trestanec předával mimo věznici prostřednictvím telefonátů nebo za pomoci spoluvězňů. Předávané PIN kódy se vězni snažili v telefonních hovorech šifrovat. „Komunikace probíhala třeba tak, že odsouzený řekl volanému, že mu nadiktuje telefonní číslo a že ho první trojčíslí nemusí zajímat. Zbývajících šest čísel byl PIN kód k otevření boxu se zásilkou. Volaný k tomu dostal informaci, že je to číslo na kamaráda, který bude čekat na konkrétní adrese, a to byla adresa výdejního boxu,“ upřesnil kriminalista Ivan Brožek.

Z 36 zdokumentovaných případů jich jen několik zůstalo ve stadiu pokusu. Ti, kteří měli zásilky vyzvedávat, si někdy PIN kód špatně zapsali, někdy dorazili k jinému výdejnímu boxu a jindy nebyli dost rychlí a zásilku si skutečný zákazník stihl vyzvednout. Část zboží, kterého se podvodníci zmocnili, si ponechali, jiné dál prodávali a zisky si rozdělovali.

Kriminalisté obvinili celkem devět lidí, sedm mužů a dvě ženy. Čtyři z nich jsou vězni, kteří předávali informace o zásilkách, pětice lidí se mimo věznici starala o vyzvedávání zásilek. Všichni byli obviněni z krádeže, porušení tajemství přepravovaných zpráv a z neoprávněného přístupu k počítačovému systému nebo nosiči informací.

Policie nechce zveřejnit, v jaké věznici odsouzení možnost práce v call centru zneužili. Nechtěli také uvést, jaké přepravní společnosti organizovaná skupina poškodila. Poškození zákazníci jsou z Ústeckého a Moravskoslezského kraje. Zásilky organizovaná skupina vybírala například v ústeckých výdejních boxech na Novosedlickém náměstí nebo v Peškově ulici.

Související témata:

Výběr článků

Načítám