Hlavní obsah

Trest pro řidiče supersportu zrušil Nejvyšší soud. Vidí vyšší spoluvinu u nepřipoutaného spolujezdce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejvyšší soud v Brně zrušil trest pro řidiče supersportovního vozu, který v dubnu 2020 ve vysoké rychlosti narazil na Klatovsku do stromu. Při nehodě přišel o oko nepřipoutaný spolujezdec.

Foto: HZS Plzeňského kraje

Sešrotovaný sporťák po nehodě

Článek

Případ se tak znovu vrací k novému projednání a rozhodnutí Okresnímu soudu do Klatov, který loni v únoru uložil Radku Müllerovi za těžké ublížení na zdraví šest měsíců vězení s podmíněným odkladem na rok a zákaz řízení na 12 měsíců. Podle tehdejšího rozsudku měl řidič zaplatit poškozenému jako bolestné a jako kompenzaci za ztížené společenské uplatnění celkem téměř půl milionu korun, dalších 166 tisíc pak zdravotní pojišťovně. Verdikt následně potvrdil v odvolacím řízení plzeňský krajský soud.

Podle zjištění Novinek ale shledal Nejvyšší soud vyšší míru spoluzavinění ze strany poškozeného spolujezdce právě s ohledem na to, že v takto specifickém vozidle nebyl připoután bezpečnostními pásy.

K nehodě došlo mezi Petrovicemi a Petrovičkami u Klatov. Po průjezdu zatáčkou skončil supersport Ultima GTR s pěti sty koni ve stromě. Oba muže záchranáři převezli do nemocnice. Zatímco řidič utrpěl jen lehčí zranění, jeho spolujezdec měl zlomeniny páteře, lebky a dalších kostí a přišel také nenávratně o zrak v pravém oku.

Řidiči výkonných aut budou muset v Austrálii získat speciální oprávnění

AutoMoto

„Nehoda vznikla vinou nesprávného stylu jízdy. Řidič nedbal na specifickou povahu vozidla,“ uvedl při odůvodnění rozsudku klatovský soudce Jan Kasal s tím, že i spolujezdec měl ale na vzniku svých zranění podíl, protože nebyl připoutaný. I proto jeho požadavek na odškodnění ve výši 23 milionů korun výrazně pokrátil.

„Řidič nepřizpůsobil způsob jízdy specifické povaze supersportovního vozidla, které vyžaduje velmi zkušeného řidiče se schopností závodního jezdce a cílený trénink ke komplexnímu zvládnutí jeho dynamických schopností,“ uvedl státní zástupce v obžalobě.

„Byly to hrozný fofry“

Znalec v posudku popsal příčinu nehody tak, že při vyšší akceleraci došlo ke smyku zadní nápravy a následné ztrátě stability vozidla, kterou již řidič nebyl schopen korigovat.

Müller se hájil tím, že ho po projetí zatáčky něco kouslo nebo štíplo do ruky, na což prý zareagoval škubnutím volantu. „Pak už si nic nepamatuju, probral jsem se až v sanitce,“ uvedl obžalovaný muž, který stejně jako spolujezdec nebyl připoutaný bezpečnostním pásem.

Müller tvrdil, že vozidlo celou dobu bezpečně ovládal. „Mám dostatečné zkušenosti na to, abych ho mohl řídit. V minulosti jsem jezdil třeba s porsche nebo ferrari,“ líčil.

Podle spolujezdce mělo jít jen o seznamovací jízdu. „Po nástupu jsem se chtěl připoutat. Radek mi ale řekl, ať to nechám být, že systém bezpečnostních pásů je složitý. Tak jsem ho poslechl. Myslel jsem si, že se jen krátce svezu a ne že pojedeme jako šílenci. Byly to hrozný fofry. Jen jsem se nadechl s tím, že buď to přijde, nebo ne. A přišlo,“ vypověděl svědek před soudem.

Mladík naboural do kropicího vozu v Praze. Jako zázrakem přežil

Krimi

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám