Hlavní obsah

Stačila vteřina nepozornosti. Řidič tahače dostal za smrtelnou nehodu podmínku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Řidič tahačů Miroslav Koloc (51) dostal ve středu u Obvodního soudu pro Prahu 5 tříletou podmínku za to, že před třemi lety způsobil na Pražském okruhu nehodu, při které zemřel ve vězeňském autobusu příslušník vězeňské služby. Koloc se tím podle soudu dopustil obecného ohrožení z nedbalosti. Verdikt není pravomocný, obě strany si ponechaly lhůtu na případné odvolání.

Foto: Novinky

Miroslav Koloc u soudu

Článek

„To, že se ta nehoda stala a jaký byl její průběh a následek, to se tu bez pochyby prokázalo,“ uvedl předseda senátu Martin Fila. Otázkou tak zůstalo, kdo ji způsobil. „V senátu jsme dospěli k názoru, že to byl zde přítomný obžalovaný pan Miroslav Koloc,“ dodal.

Podle soudu se Koloc nevěnoval dostatečně řízení, nepřizpůsobil rychlost jízdy situaci a porušil tak povinnosti vyplývající ze zákona o silničním provozu.

„Abyste odvrátil ten střet, měl jste začít brzdit asi o vteřinu dříve. Ta vteřina nepozornosti, během které auto ujelo 20 metrů, zapříčinila, že došlo k dopravní nehodě,“ řekl Fila s odkazem na znalce.

Ti mimo jiné zjistili, že kdyby Koloc začal brzdit ve chvíli, kdy se rozsvítila brzdová světla autobusu, tak by stihl zastavit a nic by se nestalo.

Řidič tahače odmítl vinu za nehodu vězeňského autobusu, při které zemřel dozorce

Krimi

Kolocovi hrozil trest mezi třemi a deseti lety vězení. „Zvažovali jsme nepodmíněný trest, ale nakonec jsme dospěli k závěru, že postačí trest alternativní, tedy podmíněný trest v maximální výměře na tři roky s pětiletou zkušební dobou,“ řekl soudce.

Podle něj by se mělo nepodmíněným trestem trestat jednání s větší mírou bezohlednosti, v případě dopravní nehody například způsobené alkoholem, drogami, laděním rádia a podobně. Koloc má také na sedm let zákaz řízení.

Koloc převážel před třemi lety po Pražském okruhu svým nákladním autem historickou vojenskou techniku, konkrétně stíhač tanků M36 Jackson z roku 1944 a tank M3 Stuart z roku 1942. 

Podle obžaloby překročil nákladem maximální povolenou váhu 60 tun o tři tuny, což však podle soudu nemělo na nehodu vliv.

Kolem jedné hodiny odpolední vrazil náklaďákem do před ním stojícího vězeňského autobusu, který předtím narazil do dalšího auta zastavujícího v koloně. Kolocův tahač i vězeňský autobus, který převážel devět odsouzených a deset příslušníků vězeňské služby, začaly hořet.

Dozorce zemřel, kolegyně utrpěla těžká zranění

Nehodu nepřežil třiadvacetiletý dozorce, jeho kolegyně utrpěla těžká zranění a kolega středně těžká zranění. Dalších 12 lidí bylo zraněno lehce.

Celkovou škodu pak vyšetřovatelé spočítali na 16,5 milionu korun, z čehož zhruba polovina připadá na vojenskou techniku.

Koloc svou vinu odmítá. „Necítím se být vinen spácháním skutku tak, jak je popsaný v obžalobě. Není pravdou, jak říká obžaloba, že jsem se plně nevěnoval řízení,“ uvedl při zahájení hlavního líčení letos v květnu.

„Velice nešťastná shoda okolností. Nenašel jsem nic, co bych mohl udělat k odvrácení té nehody jinak nebo lépe,“ uzavřel tehdy výpověď.

Podobně mluvil i ve středu při závěrečné řeči: „Chtěl bych soud poprosit o shovívavost, učinil jsem všechno, co jsem mohl, abych nehodu odvrátil.“

Policie obvinila řidiče, který s nákladem tanků naboural vězeňský autobus

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám