Hlavní obsah

Řidiče kamionu s průšvihy má znalkyně za svatouška

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nebezpečné manévry na silnici, ale i potyčky s řidiči. Několik takových incidentů v policejních záznamech vykresluje Martina Žížalu jako agresora za volantem. Naopak podle dopravní psycholožky Ivy Moravcové je 39letý řidič kamionu v podstatě svatoušek, kterému je jakýkoliv risk či násilí naprosto cizí.

Záznam z nehody a obžalovaný řidič kamionuVideo: Patrik Biskup, Právo

 
Článek

Znalecký posudek, který v úterý zazněl u tachovského okresního soudu, vypracovala Moravcová na žádost obhájce obviněného Žížaly, který usedl na lavici obžalovaných pro podezření, že se snažil vytlačit dodávku z dálnice.

„S nákladní soupravou vjel do jízdní dráhy vozidlu Fiat Ducato v úmyslu jej vytlačit mimo komunikaci. Jeho řidič byl nucen prudce brzdit a najet na svodidla, aby zabránil střetu. Přitom došlo k bočnímu kontaktu obou vozidel, při kterém přišel řidič dodávky o zpětné zrcátko a došlo i k poškození dalších částí fiatu o svodidla,“ uvedl státní zástupce Ondřej Wendler s tím, že řidič kamionu z místa ujel.

Nebyl prý agresivní

Incident se stal loni v únoru na dálnici D5 u sjezdu na Stříbro. Z palubní kamery dodávky je vidět, že ji kamion doslova přimáčkne na krajní svodidla. Pak zatočí prudce doleva a pokračuje v jízdě.

„Kdybych včas nezareagoval, byl bych možná mrtvý,“ uvedl šofér dodávky.

Při nehodě u Českých Budějovic zemřeli tři lidé

Krimi

Samotné nehodě předcházela vyhrocená situace, která vznikla během předjížděcího manévru Žížaly. „Zpět do pravého pruhu začal přejíždět v době, kdy si byl vědom toho, že ještě celou délkou nákladní soupravy nepředjel dodávkové vozidlo. Jeho řidič na to reagoval tím, že přejel do odbočovacího pruhu, aby zabránil střetu. Pak obviněného problikl a následoval manévr, který je předmětem obžaloby,“ popsal žalobce.

Foto: Patrik Biskup, Právo

Obžalovaný řidič kamionu

To, že by se jednalo o úmyslné vytlačení, Žížala před soudem popřel. „Potřeboval jsem vyjet z dálnice. Proto jsem se při předjíždění dodávky snažil dostat co nejdřív zpátky do pravého pruhu. Když na mne její řidič zablikal dálkovými světly, odvodil jsem z toho, že o mně ví, ubere plyn a nechá mě vjet do odbočovacího pruhu. Tak jsem udělal ten manévr doprava. Nebyl v tom žádný agresivní úmysl,“ vypovídal Žížala.

Fakt, že ale nakonec z dálnice nevyjel a pokračoval v cestě, vysvětlil svojí chybou. „Když jsem přijel blíž k ukazateli na výjezdu, uvědomil jsem si, že mám sjet až na dalším exitu. Proto jsem pokračoval dál po dálnici,“ dodal obžalovaný muž, který podle výčtů dopravních prohřešků rozhodně není žádným silničním andělem.

Řidič seatu vjel u Plzně do protisměru. Na místě zemřel

Krimi

„Ohrožení řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu, blokování, vytlačování, nerespektování zákazu předjíždění,“ citoval soudce Miloslav Vajgant z policejních záznamů. Upozornil také na to, že Žížala byl v souvislosti s chováním na silnici odsouzen za ublížení na zdraví.

„Nejprve kopanci poškodil osobní vozidlo a následně jeho řidiče fyzicky napadl tak, že jej chytil za krk a hlavou tloukl o čelní sklo, přičemž mu zlomil nos,“ popsal soudce.

V dalším případu, jak rovněž zaznělo u soudu, chtěl Žížala ujet od zaviněné nehody. „Svědkovi, který ho chtěl natočit, vytrhl z ruky mobilní telefon a zahodil ho,“ konstatoval Vajgant.

Znalkyně Moravcová ale tvrdí, že před soudem nestojí žádný agresor. „Není vůbec impulzivní, což koresponduje s jeho submisivní povahou. Je svědomitý s vysokou hodnotou disciplinovanosti, rozvážnosti a odpovědnosti. Nevyhledává vzrušení, nemá žádné sklony k riskování a vykazuje výbornou sebekontrolu,“ citoval soudce z posudku psycholožky, podle které má Žížala nadprůměrné dispozice vykonávat práci profesionálního řidiče.

Hlavní líčení bude pokračovat na podzim výslechem dopravního experta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám