Hlavní obsah

Přísný režim v továrně na podvody na Ukrajině připomínal sektu. Policie prověřuje smrt Čecha

Praha

Rozbití dalších call center, ze kterých podvodníci obírali oběti po telefonu pomocí smyšlených legend o falešném bankéři či výnosné investici, oznámili čeští policisté. Zasahovali na Ukrajině v rámci mezinárodní spolupráce. Kromě podvodů za stovky milionů korun vyšetřují i smrt jednoho z tzv. navolávačů, původem Čecha. Kriminalisté zmínili, že v centrech platil přísný režim a docházelo k fyzickým trestům.

Podvodná call centra na UkrajiněVideo: Policie ČR

Článek

Zásah na konci listopadu se týkal dvou oddělených případů. V jednom šlo o call centrum v Kyjevě, kde se podvodníci zaměřili na nabídky falešných investic, druhé prověřování se týkalo i dalších měst na Ukrajině a v centrech se konaly švindly podle scénáře o ohroženém účtu známé jako tzv. falešný bankéř a policista.

Policejní akce v Kyjevě vedla k zadržení sedmnácti lidí a kriminalisté kromě vybavení a různé techniky zajistili také 33  milionů korun. Celkem policie spočítala 138 obětí podvodů se škodou za 43 milionů. Počty se ale mohou při pokračujícím vyšetřování navyšovat.

„Organizátorem trestné činnosti byl 31letý rodák z Doněcké oblasti. Zaměstnanci call centra lákali na investice a získávali finanční prostředky občanů Česka a dalších států Evropské unie. Vytvořili napodobeniny webových stránek skutečných investičních platforem. Pro větší autenticitu vybudovali síť reklam s falešnými recenzemi a komentáři, slibujícími obrovské zisky z investic,“ informoval v úterý o případu mluvčí policejního prezidia Jakub Vinčálek.

U dalšího případu se minulý týden zátah odehrál kromě Kyjeva také ve Ivano-Frankivsku a Dnipru. Ze tří call center podfukáři vydávající se za policisty a bankéře připravili desítky obětí z ČR o stovky milionů korun pomocí smyšlené legendy o napadeném bankovním účtu. Kriminalisté z Národní centrály proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě (NCTEKK) se zahraničními partnery pracovali na případu rok.

Vyšetřovatelé zajistili spoustu falešných průkazů policistů a bankovních úředníků, více než tři stovky notebooků, přes 300 mobilních telefonů, jednadvacet vozidel, nemovitosti, finanční hotovost i zbraně.

Detektor lži a trestání

„Po rozbití další takové organizované skupiny nabízíme vhled do jejího fungování. Call centra fungovala jako sofistikovaná organizace zahrnující hierarchii včetně rozdělení úkolů a odpovědností. Organizátoři prověřovali své zaměstnance na polygrafu (detektoru lži) s cílem zjistit jejich možnou vazbu na orgány činné v trestním řízení,“ popsal Vinčálek.

Navíc v call centru podle zjištění policie platila přísná pravidla, za jejichž porušení se i fyzicky trestalo.

„Jedním z pravidel byl například zákaz používání soukromých telefonů. Kriminalisté NCTEKK disponují informacemi o smrti jednoho z Čechů, avšak okolnosti a příčina smrti jsou předmětem dalšího prověřování,“ zmínil mluvčí.

Auto nebo byt jako odměna

Gang svým tzv. navolávačům vyplácel část výnosů ve formě procentuálního podílu (zpravidla 3,5 % až 7 %) ihned po dokončení podvodu. Další složkou odměňování byl speciální bonus na konci týdne v podobě jakéhosi losování.

Výběr článků

Načítám