Hlavní obsah

Předjížděl kolonu a narazil do odbočujícího kamionu. Spor vyřešil Nejvyšší správní soud

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno/Jihlava

Předjíždění kolony aut skončilo pro řidiče osobáku nárazem do kamionu odbočujícího z čela kolony vlevo. Kamion přitom dával blinkr s dostatečným předstihem. Řidič osobáku dostal pokutu a zákaz řízení, proti čemuž se bránil u soudu. Spor nakonec skončil až u Nejvyššího správního soudu.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

K události došlo v únoru 2020 na přehledné ulici v Jihlavě, kde se nachází několik průmyslových areálů a kde platí povolená rychlost 70 km/h. Podle mapové aplikace je v místě přerušovaná čára. Řidič osobního auta se rozhodl předjíždět ve chvíli, kdy před ním méně než čtyřicítkou jel kamion, dva menší náklaďáky a osobák.

Řidič dostal ve správním řízení pokutu pět tisíc korun a půlroční zákaz řízení za to, že porušil zákaz předjíždění ve chvíli, dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo. To ale řidič v koloně ve chvíli, když začal předjíždět, neviděl.

Začal předjíždět řadu neobvykle pomalu jedoucích vozidel, aniž by vyhodnotil situaci na začátku řady
Nejvyšší správní soud

S tím se nesmířil a podal žalobu, jenže brněnský krajský soud mu nevyhověl. „Pokud předjížděl několik vozidel současně, měl volit takový způsob jízdy, aby v případě události na čele předjížděné skupiny byl schopen předjížděcí manévr přerušit či ukončit,“ konstatoval soud.

Policie chytala kamiony, které předjížděním brzdí provoz na dálnici

Krimi

Krajský soud současně odmítl řidičův výklad, že při předjíždění více aut je rozhodným okamžikem zahájení manévru. „Takový výklad nereflektuje specifickou povahu předjíždění více vozidel, která klade zvýšené nároky na předjíždějícího. Při opačném výkladu by předjíždějící vozidlo mohlo fakticky paralyzovat vozidla v čele řady. Bezdůvodné předčasné zahájení předjížděcího manévru nemůže stavět předjíždějícího vůči ostatním účastníkům silničního provozu do výhodnějšího postavení,“ dodali soudci.

Řidič se nevzdal a obrátil se na Nejvyšší správní soud. V kasační stížnosti dokazoval, že předjížděl na přehledném úseku, jeho rychlost byla přiměřená a blinkr kamionu uviděl až těsně předtím, než nákladní vůz začal odbočovat. Připomenul, že i řidič kamionu připustil svou chybu, když začal odbočovat, ačkoliv v levém pruhu jelo auto.

Že blinkr neviděl, ho neomlouvá

Senát v čele s Petrou Weissovou zrekapituloval, že ve sporu jde o to, zda řidič předjížděl v případě, kdy je to zakázáno. Oba řidiči byli totiž obviněni z porušení zákona. „I za situace, kdy by řidič nákladního vozidla připustil, že stěžovatele při odbočování přehlédl, nedosahovalo by toto pochybení takové intenzity, která je potřebná k případnému vyvinění stěžovatele,“ uvedli soudci.

Z kamerového záznamu z kamionu plynulo, že jeho řidič dal blinkr nejméně pět vteřin před odbočováním. „Stěžovatel se mýlí, má-li za to, že ho může vyvinit skutečnost, že spuštěné směrové světlo nákladního vozidla buď přehlédl, nebo neviděl přes řadu vozidel, kterou předjížděl. Řidič nesmí předjíždět, dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo, nikoliv vidí-li, že řidič vpředu jedoucího vozidla dává znamení,“ zdůraznil senát.

„Začal předjíždět řadu neobvykle pomalu jedoucích vozidel v místě, kde se nachází několik sjezdů k průmyslovým areálům, a to, aniž by vyhodnotil situaci na začátku řady těchto vozidel, tedy i to, zda některé z vozidel vpředu dává znamení o změně směru jízdy, a aniž by byl schopen na včasné znamení o změně směru jízdy takového vozidla reagovat,“ zakončili soudci.

Vrchol samolibosti. Řidič audi bral na Vysočině auta po třech na plné čáře, hazard si natáčel

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám