Hlavní obsah

Umělá inteligence: nový kolega, který si nikdy nebere volno

Komerční článek

Umělá inteligence zásadním způsobem ovlivnila nejen online nakupování, reklamu či osobní asistenty v chytrých telefonech – podepsala se také na poskytování finančních služeb bankami. Technologie v dnešní době prostupují opravdu všemi sektory, proto je nutné neotálet a investovat do rozvoje více než konkurence. Své o tom vědí v České spořitelně.

Foto: Česká Spořitelna

Martin Kobza, Chief Operating Officer v České spořitelně

Článek

Umělá inteligence mění podobu internetového bankovnictví: za pár let bude interaktivnější, snadnější na použití a interakce s klientem bude ve větší míře konverzační. Z výsledku tak budou těžit jak zákazníci, tak banka jako taková. Cílem celého procesu transformace bankovnictví není pouze příjemnější prostředí, ale také automatizace, kvalita služeb a vyhodnocování bezpečnostních rizik.

AI ve skutečnosti není žádnou novinkou, pracujeme s ní mnoho let. Nicméně v posledním roce s příchodem generativní AI zažívá skutečný boom – pojmy „umělá inteligence“ nebo „ChatGPT“ jsou masově známé a každý z nás si psaní s tímto botem minimálně vyzkoušel. Tento fenomén se již netýká jen IT nadšenců, ale sahá od studentů, kteří využívají ChatGPT pro své školní úkoly až po seniory, jimž pomáhá hezky formulovat emaily,“ říká Martin Kobza, člen představenstva největší tuzemské banky České spořitelny, odpovědný za IT a operations.

Ohromný zájem o umělou inteligenci se Česká spořitelna rozhodla podpořit také u svých zaměstnanců, kteří mají na intranetu zdarma k dispozici bezpečně uzavřenou nejaktuálnější prémiovou verzi ChatGPT. „Obliba z měsíce na měsíc roste, v srpnu odpověděl náš GPT4 přes 220 tisíc otázek kolegů, v září to už bylo přes 345 tisíc. Naši kolegové si možnost využít chatbota pochvalují a rádi jej používají i mimo pracovní dobu,“ dodává Martin Kobza.

Klienti vyžadují rychlost – a AI nikdy nespí

Možnosti umělé inteligence ale nekončí jen u dotazů a vyhledávání informací. Zmínění chatboti jsou pouze dílkem celé skládačky. Perfektní bankovní služby vyžadují také kvalitní zabezpečení. „AI využíváme pro rozpoznávání podvodných plateb už roky. Pro risk management jsou její služby nepostradatelné. Díky své schopnosti zpracovat obrovské množství dat je schopna identifikovat odchylky a vyhodnocovat rizika s takovou rychlostí a přesností, kterou potřebujeme pro plynulý běh internetového bankovnictví,“ vysvětluje Martin Kobza.

Další oblastí, ve které umělá inteligence dokáže kouzlit, je IT vývoj a provoz. Prediktivní modely AI jsou schopné předvídat možné incidenty a vyvarovat se tak nechtěným chybám. Generativní AI je novým pomocníkem při práci s kódem a vývojem software. Umělá inteligence navíc neskutečným způsobem dovede usnadnit práci svým lidským kolegům – díky automatizaci rutinních procesů přichází možnost přenechat tuto část AI a věnovat se úkolům, které vyžadují osobní přístup.

Do technologického rozvoje investujeme ročně miliardy korun. Budoucnost vyžaduje transformaci bankovnictví, většina interakcí s klienty se dnes již odehrává v digitálu, a tak jsou to právě digitální řešení v kombinaci s kvalitním osobním poradenstvím, co utváří zážitek klienta. Právě proto transformujeme Českou spořitelnu v moderní technologickou společnost, která se nebojí inovací jako je AI, a raději se snaží být v této oblasti lídrem a využít potenciál této přelomové technologie na vylepšení našich zákaznických služeb,“ uzavírá Martin Kobza.

Výběr článků

Načítám