Hlavní obsah

Online podvody se vyvíjejí. Visa a KB radí, jak zůstat o krok napřed

Digitální podvody jsou stále sofistikovanější a Češi kvůli nim ročně přijdou o miliardy. Visa upozorňuje, že lidé, kteří nerozeznají falešný AI obsah, jsou až pětkrát náchylnější k podvodu. Rostoucí riziko potvrzuje i Komerční banka, která také upozorňuje na výrazný nárůst útoků.

Foto: Seznam.cz

ilustrační foto

Článek

Podvodníci vytvářejí falešné reklamy, příspěvky i videa, která běžní uživatelé jen těžko rozeznají od skutečnosti. Průzkum Visa ukazuje, že lidé, kteří si spletou AI-generovaný obsah s realitou, mají téměř pětkrát vyšší pravděpodobnost, že se stanou obětí podvodu. V Česku už škody dosahují 7,2 miliardy korun ročně a téměř polovina poškozených přišla o více než 5 910 Kč. Dopad je ale i psychologický – každý sedmý člověk uvádí, že mu poslední podvod narušil běžný život, a 2,2 milionu Čechů po útoku výrazně omezilo nebo zcela přestalo nakupovat online.

Rizika potvrzuje také Komerční banka, která eviduje meziroční nárůst útoků „e-šmejdů“. Podle jejích dat se s pokusem o kyberpodvod setkalo 9 z 10 Čechů a přibližně třetina lidí stále podceňuje riziko, protože podvodné taktiky jsou stále profesionálnější. Banka zároveň díky pokročilému monitoringu zvyšuje počet včas odhalených útoků, přičemž denně prověřuje stovky tisíc transakcí.

„Denně monitorujeme stovky tisíc platebních transakcí. To, že se nám daří ve velkém rozsahu zastavovat útoky podvodníků, je výsledkem našeho komplexního přístupu. Kyberbezpečnost pro nás není jen o technologiích – klademe důraz i na prevenci, vzdělávání, rychlou reakci na nové triky podvodníků a máme sehraný tým specialistů, který s klienty tvoří pevnou obrannou linii,“ řekla Jitka Haubová, členka představenstva a výkonná ředitelka pro provoz Komerční banky.

AI se stala nástrojem jak pro útočníky, tak pro obránce. Visa dlouhodobě využívá pokročilé algoritmy, které analyzují chování v reálném čase a dokážou zastavit podvod dřív, než zasáhne spotřebitele. Za posledních pět let investovala do bezpečnostních technologií 12 miliard dolarů a spolupracuje s bankami, obchodníky i digitálními platformami na posílení ochrany uživatelů.

Podle country managera Visa Petra Poláka přináší umělá inteligence výrazné výhody, ale i nová rizika, která útočníci rychle zneužívají. Právě proto Visa spustila kampaň „Zastav se. Zpochybni. Ověř.“, která pomocí AI vizuálů upozorňuje na to, jak snadno může falešný obsah člověka zmást. Společným cílem je posílit digitální gramotnost, zvýšit obezřetnost a podpořit bezpečné chování na internetu.

O výzkumu

Výzkum pro společnost Visa realizovala agentura Opinium v období srpen–září 2025. Průzkum zahrnoval 9 500 dospělých (18+) reprezentativních pro každý z 11 evropských trhů: Spojené království, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Česko.

Výběr článků

Načítám