Hlavní obsah

Očima Saši Mitrofanova: Čas házet kamení

Alexandr Mitrofanov, Novinky, Alexandr Mitrofanov

Opět jsem v jedné z internetových diskusí narazil na populární myšlenku, že lidé by se měli snažit o to, aby postupovali v jednotném šiku, a když se to nedaří, na vině jsou zlí politici. Hotový prorok Izajáš.

Foto: Milan Malíček

Alexandr Mitrofanov

Článek

Připomenu: „Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit.

Kráva se bude popásat s medvědicí, jejich mláďata budou odpočívat spolu, lev jako dobytče bude žrát slámu. Kojenec si bude hrát nad děrou zmije, bazilišku do doupěte sáhne ručkou odstavené dítě. Nikdo už nebude páchat zlo a šířit zkázu na celé mé svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina, jako vody pokrývají moře.“

Jsem ateista a bibli beru jako úžasný literární památník. Jak napsal kolega Jan Jandourek: „Když přeskočíme pár zázraků, a ono jich tam zase není tolik, jak si lidi myslí, tak celá bible celkem realisticky popisuje, jak to ve společnosti funguje.“ I ta touha po Hospodinovi, který bude jako přísný, leč laskavý táta vést malého človíčka pevnou rukou, je ryze současná.

Politik je v takové představě o světě něco jako nadřízený, který nařídil lidem, co si mají myslet. Tady, o pár řádek níže, ale máte srážku dvou politiků. Jeden straní napadeným proti agresorovi, druhý kope za agresora proti napadenému.

Je možné sjednocení těchto dvou politiků? V žádném případě. Když jsem u bible, připomíná to příběh Kainův. Byl zlý. Zabil bratra ze závisti. To je hnací motor mnohých i v dnešní době. Mezi obyčejnými jedinci i mezi politiky. Jak víme z bible, Hospodin nedovolil, aby byl zločinec Kain zabit. Dostal ale cejch na čelo, aby každý věděl, jaká je to svině.

V tom spočívá odpověď řadě lidí, kteří volají po tom, aby se na zlo už nepoukazovalo, protože to tomu zlu prý jenom prospívá. Nesouhlasím. Když se třeba nebude psát o tom, komu prospívá poslanec David, nebude tolik zřejmé znamení na jeho čele.

Dnes to byla obecnější úvaha. Žhavých faktů bude ještě dost. Mám za to, že pro jejich zpracování neuškodí mít alespoň sám pro sebe měřítko, s nímž člověk k těmto faktům přistupuje. A tak do třetice bible mýma očima bezvěrce: „Je čas házet kamení a čas kamení sbírat, čas objímat a čas objímání zanechat.“ Svět kolem nás se teď vyvíjí jednoznačně. Kamení bude možné sbírat až poté, co skončíme s pokusy objímat ty, kteří by nás nejraději uškrtili.

Reklama

Výběr článků

Načítám