Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Můžete si vybrat jakoukoli barvu, když bude černá – Alex Švamberk

4:09
4:09

Poslechněte si tento článek

Komerční banka začala vypovídat smlouvy klientům, kteří odmítají přejít na nový systém internetového bankovnictví. Ustoupit jim odmítla, kdo nepřejde na nový, má smůlu. Rčení náš zákazník, náš pán v Komerční bance neplatí. Spíš jí učaroval Henry Ford, který říkal „náš zákazník dostane vůz v jakékoli barvě, pokud si vybere černou“.

Foto: David Neff, Novinky

Alex Švamberk

Článek

Ona to úplně pravda nebyla, známé plechové Lízinky, jak se říkalo slavnému Fordu T, bylo možné získat i v jiné barvě, ale v zásadě to platilo, protože černá nejrychleji schnula. Henry Ford vsadil na sériovou výrobu a snažil se ji maximálně zjednodušit a zlevnit, aby auto mohlo koupit co nejvíce Američanů a on na tom vydělal. Dlouho to fungovalo, ale když začali lidé po první světové válce bohatnout, už si obstarožní Fordy T kupovat nechtěli a mířili k Chevroletu. Ten nabízel pestrou paletu barev a své modely inovoval.

Stejně jako tehdy Chevrolet si nyní mohou mnout ruce ostatní banky, které chápou, že ne všichni klienti touží po internetovém bankovnictví. Pokud se z účtu provádí většina plateb v domácnosti, má to smysl, ale u druhého účtu, ze kterého jiný člen domácnosti platí zejména nákupy, to už není potřeba. Nemluvě o tom, že mnozí starší lidé mají s internetovým a mobilním bankovnictvím problémy a nechápou, proč by je museli používat. Bez něj se u Komerčky, který by si spíš zasloužila nyní název Nekomerčka, neobejdou. Do něj se třeba zasílá PIN ke kartě.

Soukromá banka se samozřejmě může takto rozhodnout, ale je otázkou, jak daleko by měla mít z výše uvedených důvodu možnost zajít. On je sice takový účet pro banku výhodný, ale pro klienta to znamená mít chytrý mobil nebo počítač s dostatečně zajištěným systémem, který výrobce podporuje. To je z bezpečnostních důvodů pochopitelné, ale pokud ho člověk nemá, bude si brzo muset koupit počítač s aktuálně podporovanými Windows 11. Na mnoho dosud funkčních, ale starších počítačů není možné jedenáctky instalovat, takže lidé musí vypláznout další tisíce. Jasně že by člověk měl mít počítač s aktuálním systémem, ale pokud ho používá jen k posílání mailů a fotek známým nebo ke komunikaci na sociálních sítích a sledování videí a nemá v něm žádné citlivé údaje jako mnoho seniorů, tak na tom zas tak moc nesejde.

Přesto je však otázkou, nakolik by měly mít možnost firmy nutit lidi k využívání moderních technologií a zařízení, která jsou drahá a špatně se jim ovládají.

Horší je, když podobně jedná nějaký státní orgán nebo orgán samosprávy, jako je tomu v Jablonci nad Nisou, kde zavedli nové parkovací automaty. Většinu starých ale nenahradili plnohodnotnými novými, ale tzv. totemy, kde lze platit jen QR kódem. Kdo nemá chytrý telefon, přes který by platil, musí se doplahočit k jednomu z těch pár automatů, kde jde platit všemi způsoby. Ten však může být i o pár bloků dál, což je zejména pro seniory, jimž dělají podobné platby potíže a hůře chodí, docela problém. Ale netýká se to jen starších občanů, ono je i pro mladší zatěžující si neustále instalovat něco do telefonu, načítat a nemoci jen zadat SPZ a přiložit platební kartu nebo nasypat příslušný obolus. Chápu, že pro jabloneckou radnici to bylo lákavé. Nebude nutné u tolika automatů vybírat mince. QR kód je pro ni výhodnější než platba kartou, kde si kartové společnosti strhávají poplatek, což je jeden z důvod proč mnoho živnostníků nechce přijímat platby kartou - přicházejí tím o peníze.

Tlak byl takový, že nakonec v Jablonci přidají více automatů, kde lze platit mincemi, což je dobrý konec. Úřady i firmy by si měly uvědomovat, že ne všem lidem vyhovují jimi preferované technologie. Mnohdy nejde jen o nechuť k novinkám, ale o to, že dané zařízení nemají nebo už je nejsou schopni ovládat či prostě jsou přetíženi tím, co všechno mají dělat složitěji, když to jde jednoduše.

Populace stárne a elementární ohleduplnost by měla být samozřejmosti. Průkopníci novot by si měli uvědomit, že i oni mohou za čas špatně vidět, slyšet nebo se jim budou třást prsty a už nebudou schopni se naučit ovládat nová zařízení nebo prostě budou pod tlakem, že musejí stále něco dělat pomocí mobilů. Nemělo by se zapomínat, že stát a samospráva tu jsou pro lidi, ne naopak. A pro firmy včetně bank platí, že náš zákazník je náš pán. Žijí z peněz svých zákazníků a nesmějí toho zneužívat. I když mají dominantní postavení na trhu.

Digitalizace by měla život usnadňovat, ne komplikovat a tvůrci různých IT řešení by se hlavně měli zabývat tím, jak jsou uživatelsky přívětivá.

Související články

Výběr článků

Načítám