Vědci se dotkli zárodku vesmíru

Londýn

Dosud nejvzdálenější zaznamenaný záblesk záření gama z doby zárodečného vesmíru zaznamenaly astronomické týmy ze Spojených států, Japonska a Itálie. Kosmickou explozi s označením GRB 050904 objevili s pomocí družice amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Swift.

Záblesk paprsků gama může trvat jen několik milisekund, ale i několik minut. Někdy tyto jevy doprovázejí vznik zvláštního typu supernovy, což jsou obrovské výbuchy, vznikající při zániku velkých hvězd.

Giancarlo Cusumano z astrofyzikálního institutu v italském Palermu v článku pro britský časopis Nature uvedl, že pozorovaná exploze paprsků nastala před 12,8 miliardy let, kdy byl vesmír "teprve" ve věku 890 miliónů let. Vědcům takové jevy mohou přinést mnoho užitečných informací o raném kosmu.

Podle nich záblesk paprsků gama dokazuje, že i v tak krátké době po Velkém třesku se tvořily hvězdy, jež po čase pohltily černé díry. Vědci se domnívají, že exploze záření gama, které lze díky jejich jasnosti pozorovat i na největší vzdálenosti, se vyskytují právě při zhroucení masivních hvězd, z nichž se stávají neviditelné černé díry.