Článek
„Malé neštěstí“, jak příhodu nazval server Le Télégramme, se odehrálo v sobotu odpoledne. Vlak měl v plánu celkem šest zastávek, stanicí v bretaňském Lamballe zhruba na konci první čtvrtiny cesty ale jen prosvištěl.
V pasti se ocitlo 80 cestujících, kteří se mohli na svůj spoj jen podívat z nástupiště, a dalších deset pasažérů uvnitř soupravy, kteří nemohli vystoupit.
Francouzská drážní společnost SNCF incident potvrdila. „Vlak nezastavil podle plánu. Omlouváme se našim zákazníkům za způsobené nepříjemnosti,“ sdělila firma, aniž by ale objasnila příčinu pochybení.
Au total, 90 passagers du TGV parti de Brest en direction de Paris samedi après-midi ont dû modifier leur trajet après que le conducteur a oublié de marquer l’arrêt à la gare de Lamballe, dans les Côtes-d’Armor. -> https://t.co/fSKhkH1b5V pic.twitter.com/uaMflH3w0X
— Le Figaro (@Le_Figaro) July 22, 2025
Média spekulují, že problém mohl souviset s tzv. balízami. Tato zařízení, nazývaná také jako „majáky“, se umisťují do kolejiště a slouží k bezdrátovému přenosu informací z trati na vlak. Zabezpečovací systém soupravy data vyhodnocuje a podle potřeby ovlivňuje jízdu soupravy.
Pro osm desítek „trosečníků“ v Lamballe SNCF na své náklady zajistila náhradní přepravu regionálním vlakem do nejbližší stanice souprav TGV v 80 kilometrů vzdáleném Rennes, kde mohli přestoupit na další expres mířící do jejich cílové stanice - na pařížské nádraží Montparnasse.
Deset pasažérů, kteří chtěli v Lamballe vystoupit, muselo dojet až do Rennes, odkud jim SNCF zaplatila vlaky nebo taxíky nazpět.
„Čekají, až se vrátí pára“
„Že cestující zmešká vlak, se stává běžně, ale že vlak zmešká cestující, je mnohem vzácnější. Podivné neštěstí,“ komentoval událost list Le Figaro.
Uživatelé sociálních sítí nešetřili pobavenými komentáři. „Strojvůdce byl asi stážista najatý na léto,“ napsal jeden. Podle jiného cestující, kteří chtěli v Lamballe vystoupit, „zapomněli stisknout tlačítko“.
Další diskutující s jízlivostí poznamenal, že jde asi o novou formu sociálního protestu. „Stávkují tím, že nezastavují. Nemohou se dočkat, až se vrátí pára,“ napsal.
Expresní vlaky TGV jsou chloubou francouzské železnice. Jezdí po speciálně upravených tratích rychlostí až 330 kilometrů za hodinu. První souprava TGV vyjela v roce 1981 mezi Paříží a Lyonem.