Hlavní obsah

Senior se omylem katapultoval z francouzské stíhačky

Novinky, tcs

Jedna z nejpozoruhodnějších leteckých nehod se udála v březnu loňského roku, tento týden vyšla závěrečná zpráva, která popisuje bizarní souhru lidských pochybení a technických závad, které vedly k tomu, že se francouzský senior vystřelil z dvoumístné stíhačky Rafale B.

Foto: Profimedia.cz

Dassault Rafale B (ilustrační foto)

Článek

K nehodě došlo podle úterní zprávy francouzského Úřadu pro bezpečnost státního letectví (BEA-E) 20. března loňského roku u letecké základny Saint-Dizier ve východní Francii.

Přátelé 64letého muže se rozhodli dát mu dárek, na který jen tak nezapomene – let dvoumístným stíhacím letounem Rafale B.

Jak podotýká zpráva BEA-E, novináři či francouzští funkcionáři jsou často zváni k letům ve stíhačce, je však vždy dodržován přísný bezpečnostní protokol včetně včasného lékařského vyšetření několik dnů před letem. Člověk má tak šanci se psychiky i fyzicky připravit na zážitek, který znamená i náročnou zkoušku pro  organismus.

V tomto případě však šlo o „neformální“ let, dárek pomáhal zařizovat jeden z mužových přátel, který je bývalým vojenským pilotem. Díky tomu na protokol nikdo nebral ohled. Muž byl vyšetřen pouze čtyři hodiny před samotným letem a byl mu povolen, ovšem jen za předpokladu, že nebude vystaven negativnímu přetížení (na rozdíl od toho pozitivního se mu člověk nemá jak bránit).

Foto: Bureau enquêtes accidents pour la sécurité de l’aéronautique d’État

Fáze letu, kdy došlo ke katapultáži.

Vzhledem k rychlé prohlídce se ale tuto skutečnost nikdo nenamáhal sdělit pilotovi, který se připravoval na rutinní cvičnou misi. Když se soukal do kokpitu, byl už muž značně nervózní. Podle záznamů měl tep 136 až 142 úderů za minutu.

Tady došlo k další chybě. Bezpečnostní kontrola spíše neproběhla. Muž se musel usadit do kokpitu sám a nikdo ho nekontroloval.

Muže překvapilo negativní přetížení

Důsledkem toho, uvádí se ve zprávě, neměl správně nasazené anti-g kalhoty, nepřipevnil si helmu ani kyslíkovou masku a hledí helmy měl nahoře. Ke všemu si ještě nepřitáhl pořádně bezpečnostní pásy. Pilot však už vyrážel na cvičnou misi a letadlo se odlepilo do země.

Přesně podle plánů mise, na kterou odstartovaly tři stíhačky Rafale, pilot začal nabírat výšku pod úhlem 47 stupňů, v tu chvíli dosáhlo přetížení zhruba +4G. Jakmile pilot začal vyrovnávat letovou hladinu, vystavil sebe i muže negativnímu přetížení -0,6G. A šokovaný a špatně připoutaný muž omylem chytl za páku katapultu.

Foto: Bureau enquêtes accidents pour la sécurité de l’aéronautique d’État

Okamžik krátce po vystřelení. Na snímku je vidět i odlétající helma.

V tu chvíli výbušniny odstřelily kryt kokpitu a sedadlo s překvapeným mužem vystřelilo ze stíhačky. Během toho muž ztratil špatně připevněnou helmu a kyslíkovou masku. Ukázalo se navíc, že sedačka je vadná, a proto se po katapultáži nenafoukl záchranný člun. Naštěstí, uvádí zpráva, se nehoda odehrála nad pevninou.

Technická závada zachránila stroj 

Muž bezpečně přistál a kromě šoku utrpěl pouze lehká zranění. Mohlo však být hůř. Další technická závada totiž nakonec zachránila celé letadlo.

Pokud by vše fungovalo správně, uvádí zpráva BEA-E, katapultován by byl i pilot. Po zatáhnutí páky totiž mají být vystřeleny obě sedačky. V tomto případě došlo pouze k odstřelení krytu pilotova kokpitu, sedadlo zůstalo na místě.

Střepy z krytu kokpitu pilota lehce poranily na rukou, ten ale zachoval chladnou hlavu a navzdory tomu, že na něj všechny kontrolky křičely oznámení o poruchách, a letadlu se po ztrátě zadní kabiny posunulo těžiště, si udržel kontrolu nad strojem.

Pilot havarované stíhačky MiG-29 po katapultáži stopoval u silnice

Evropa

Oznámil nehodu, vypustil palivo a vrátil se na základnu, přičemž se držel výhradně nad neobydlenými oblastmi. Když přistál, opustil letadlo nejrychleji, jak mohl, protože vadná sedačka mohla kdykoliv vystřelit.

BEA-E odhalila technické chyby a doporučila, aby byly lékařské prohlídky civilních pasažérů dělány několik dní předem, a aby se výsledek těchto vyšetření dostal vždy leteckému personálu včetně pilotů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám