Hlavní obsah

Potkan za volantem je v klidu, zjistil výzkum

Novinky, pal

Pro fanoušky animovaných filmů to vlastně není nic nového, ale v běžném životě se s potkanem za volantem běžně nesetkáte. V tomto experimentu však ano. Vědci z Richmondské univerzity ve Virginii naučili laboratorní potkany řídit, aby si hlodavci mohli dojet pro jídlo. A důvod? Asi trochu jiný, než byste čekali.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Potkani se naučili řídit vozidlaVideo: Reuters

 
Článek

Vědcům, kteří posadili potkany za „volant“, nešlo o to, aby ukázali, že je tento hlodavec schopný se naučit zacházet s vozidlem, ale o to, aby prokázali, že zvládnutí složité dovednosti pomáhá snížit hladinu stresu, a tím pádem se hlodavci dokážou zklidnit.

Zároveň experiment sloužil k porozumění, jakou roli hrají podmínky, které potkani ke zvládnutí dovednosti mají, na jejich schopnost naučit se něčemu novému.

Japonští vědci chtějí kvůli transplantacím křížit zvířata s člověkem

Věda a školy

„Zjištění, že zvířata umístěná do složitějších podmínek, se učí účinněji, dokazuje, jak přizpůsobivý dokáže mozek být a do jaké míry ho formují naše dosavadní zkušenosti,“ řekla profesorka behaviorální neurologie Kelly Lambertová pro web IFLScience.

„Říkám svým studentům, že jsou za to, jak fungují jejich mozky, odpovědní. Čím náročnější a rozmanitější je jejich životní styl, tím komplexnější budou jejich neuronové sítě,“ dodala.

Potkani byli chováni za různých podmínek

V experimentu se potkani usadili do vozítka sestávajícího z plastové „nádoby“ na elektřinou poháněných kolech, která se mohla pohybovat dopředu, nebo do stran. Kam se vozidlo vydá, si potkani určili dotykem na tři různá tlačítka.

Pro potkaní mozek jde o složitý úkol, s kterým se běžně nesetkávají, ale jakmile získali praktické zkušenosti, podařilo se jim nakonec úspěšně vozítko ovládat, až doputovali k chutné odměně.

Společné sledování videa lidoopy sbližuje

Věda a školy

Z 11 testovaných potkanů přitom bylo 6 chováno za standardních laboratorních podmínek, zbytek žil v prostředí, které poskytovalo daleko více podnětů a připomínalo také přirozené prostředí, v kterém se potkani pohybují na svobodě.

Právě potkani z „komplexního“ prostředí si podle předpokladů vedli ve zkouškách lépe a také raději řídili vozítko. A to i když za to nedostali žádnou odměnu.

Čím náročnější dovednost mozek zvládne, tím méně se stresuje

Potkanům byly při jejich výkonech také měřeny hladiny hormonů kortikosteron, který značí míru stresu, a dehydroepiandrosteronu, který naopak pomáhá kontrolovat stres.

V průběhu výcviku se ukázalo, že čím lépe novou dovednost potkani ovládají, tím více jim zvyšuje hladina dehydroepiandrosteronu a snižuje kortikosteron. To ukazuje, že všechna zvířata ve studii, bez ohledu na to, v jakém prostředí byla chována, se po zvládnutí složité dovednosti méně stresují.

V Olomouci umějí rychle zjistit, jak se rostliny vyrovnávají se stresem

Věda a školy

Je obtížné tento výzkum převést do lidské společnosti, na druhé straně to vědcům lépe umožní chápat, jaký vliv má prostředí, ve kterém žijí, na zvířata.

„To, v jakém prostředí zvíře chováme, může předurčit úspěch dalších experimentů, kdy zvířata vystavujeme náročným úkolům,“ vysvětlila profesorka Lambertová. „A také zjišťujeme, že zvládnutí nových náročných dovednosti působí na mozek uklidňujícím dojmem,“ uzavřela.

Reklama

Výběr článků

Načítám