Hlavní obsah

Manka s Cipískem v ledu. V Plzni vznikla svérázná večerníčkovská expozice

Plzeň

Není to zrovna běžná šichta. Den co den makáte v osmistupňovém mrazu a pod rukama vám vznikají ledové sochy postaviček důvěrně známých z televizních večerníčků. Od soboty 29. listopadu se na ně můžete jít podívat do plzeňského muzea Depo Moto Art.

Postavy z večerníčků vysochané z ledu představí nová expozice v plzeňském muzeu.Video: Ivan Blažek, Novinky

Článek

Těžko říci, kolik v reálu měřil třeba takový Křemílek, ale tady je to pořádný čahoun. „Už jsem dělal i větší ledové výtvory, třeba pro první zdejší výstavu sedmimetrového mamuta,“ připomíná sochař Petr Šťastný, který spolu s dalším kumštýřem Františkem Bálkem novou expozici připravoval. A ještě před pár dny zrovna Křemílka i s jeho parťákem Vochomůrkou opečovával s frézkou v ruce.

Umělcům rozhodně není zima. „Kdepak. Nám je hic. Člověk je neustále v pohybu, s pilou, frézkou, speciálními dláty,“ konstatuje sochař. Rozpumpovaný organismus jistí termoprádlo, dvě trička, bunda, čepice, teplé boty. A taky jde tak trochu o zvyk. „Když jsem s tím začínal, to bylo někdy v roce 2010, byli jsme s Františkem Bálkem na ledovém festival v Rusku, v Čeljabinsku, A to bylo náročné,“ vzpomíná Šťastný a dodává: „Od té doby se každý rok něco děje, takže zkušeností mám poměrně dost.“

Měsíc práce

V expozici je k vidění přes deset ledových večerníčkovských světů, soch je ovšem podstatně víc. Když je tady Rumcajs, nemůže chybět Manka i Cipísek. Ke Štaflíkovi patří Špagetka, ke Spejblovi Hurvínek a tak podobně. Na začátku ovšem byly jen desítky tun ledových kvádrů. „Děláme na tom asi už měsíc, osm devět hodin denně,“ konstatuje umělec.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Petr Šťastný dokončuje ledového Křemílka.

Převedení animovaných figurek do sochařského tvarosloví není žádná sranda. „Musíme dodržet primární kresbu, proporce, křivky. A k tomu přidat 3D zaoblení. Asi nejobtížnější byl Křemílek, Rákosníček a taky Káťa se Škubánkem,“ míní Šťastný.

Když zrovna nesochá tuhle mrazivou nádheru, pracuje s kamenem, dřevem či kovem. „Z kamene je to zdlouhavé, ale dělám s ním nejraději. Naproti tomu led je rychlý materiál, tvůrčí. A člověk se s ním udržuje u sochařské práce,“ podotýká Šťastný.

Fík nedostal souhlas

Před vytvořením soch bylo nutné získat souhlasy držitelů autorských práv. „Všichni nám vyšli vstříc, jen k Maxipsu Fíkovi jsme oprávnění nezískali, dědička práv měla obavu - já tedy myslím, že zbytečnou - že by se ho nepodařilo patřičně ztvárnit,“ říká Roman Jurečko, předseda správní rady Nadačního fondu Plzeň sobě, který muzeum provozuje.

Do kdy tady budou ledoví večerníčkové k vidění, zatím není úplně jasné. „Uvidíme podle zájmu návštěvníků. Ideálně a nejdéle do Velikonoc - abychom to měli pěkně ohraničené dvěma svátečními obdobími,“ uvádí Jurečko.

Pak zazvoní zvonec a s pohádkovými ledovými sochami bude konec. „S tím se musíme smířit,“ uzavírá Petr Šťastný.

Co bude příště? „Neprozradím, ale určitě opět něco zaměřeného na děti. Protože když se přijdou s rodiči podívat na ledové sochy, tak pak dál pokračují k nám do muzea, kde se seznámí s automobilovými a motocyklovými veterány. A to je dobře,“ míní Roman Jurečko.

V hale Depo Moto Art je k vidění třeba padesát historických automobilů včetně prezidentských limuzín.

Výběr článků

Načítám