Článek
Filatelisté z celé Francie vyrazili ve středu na poštovní úřady, aby si pořídili nově vydané poštovní známky s vyobrazením croissantu. Vedle toho, že jde samo o sobě o vcelku nezvyklý motiv, jsou tyto známky neobyčejné i tím, že jako oblíbené pečivo i voní.
Společnost La Poste uvedla do oběhu 600 tisíc těchto známek, které mají vzdávat hold „symbolu francouzské gastronomie“ a které se na třech místech ve Francii začaly prodávat již o den dříve, souběžně s národní soutěží o nejlepší máslový croissant.
Jedním z těchto míst byla i pošta ve městě Valence na jihu Francie. Její ředitel Anthony Richet ve francouzských médiích vyjádřil hrdost, že byla vybrána právě jeho pobočka, a zároveň zdůraznil, že tyto známky jsou symbolem vlivu, jaký má Francie v zahraničí.
Narážel tím mimo jiné na skutečnost, že známky mají hodnotu 2,10 eura (zhruba 52 korun), tudíž je možné je lepit i na dopisy do zahraničí. Ale nedá se příliš čekat, že by se známka na skutečných psaních objevovala příliš často. Spíše půjde naopak o výjimky.
Spoustu těchto známek totiž bezpochyby skoupí filatelisté. „Ze čtyř set včerejších zákazníků bylo padesát sběratelů. Někteří přijeli dokonce až z Lyonu,“ řekl Anthony Richet a doplnil, že jeho pošta dostala tisíc známek, ale jen během prvního dne jich bylo více než čtyři sta pryč.
Navoněné známky se sice úplně běžně neprodávají, avšak nejsou žádnou novinkou, a to ani ve Francii. Například loni tam byly u příležitosti letních olympijských her vydány známky s vůní bagety, doplnil web France 24.
Za úplně první voňavé známky se považují emise v Bhútánu již z roku 1973. Tehdy se do oběhu dostaly ceniny v šesti nominálních hodnotách, přičemž každá používala jiný motiv růží a také příslušnou vůni.
Technologie výroby voňavých známek spočívá v tom, že se do inkoustu přidávají mikroskopické „kapsle“ s vonnou látkou, která se uvolní po narušení struktury. Proto známky voní zejména například po otření prstem.