Čeští astronomové objevili planetku letící blízko Země

ČESKÉ BUDĚJOVICE

Jihočeští astronomové z observatoře na Kleti objevili v noci na sobotu dosud neznámou asi 20 metrů velkou blízkozemní planetku. V neděli řekli, že ji zaznamenali v okamžiku, kdy míjela Zemi ve vzdálenosti necelých 600 000 kilometrů, což je jen o málo dál, než je od Země vzdálen Měsíc.

"Kdyby se ale střetla se Zemí, nic by nehrozilo, protože by se rozpadla v atmosféře," uvedl Miloš Tichý z observatoře. Planetka dostala označení 2006 XR4. Podle ředitelky Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích Jany Tiché, která je rovněž předsedkyní Komise Mezinárodní astronomické unie pro pojmenovávání planetek, je tento asteroid jedním z nejtěsněji Zemi míjejících těles, které byly objeveny z Evropy. Většinu jich totiž obvykle zachytí velké americké observatoře.

Planetka se k Zemi podle Tichého opět přiblíží v červnu 2009 na vzdálenost 15 miliónů kilometrů. "Takové těsné přiblížení jako tento víkend nelze očekávat nejméně příštích sto let," dodal. Asteroid patří mezi vzácné planetky typu Apollo, jejichž dráha křižuje dráhu Země kolem Slunce.

Blízkozemní těleso se pohybovalo po obloze velmi vysokou rychlostí. Za den od objevu urazilo po obloze 60 stupňů, takže se přesunulo z naší severní oblohy daleko na jih. "Naštěstí s jeho dalším sledováním pomohli nejprve astronomové z Arizony a poté z australské observatoře Siding Spring. Obyčejné planetky potřebují na podobnou cestu po obloze desítky, či dokonce stovky dní," podotkla Tichá.

Sledování takových malých těles přispívá podle Tiché k poznání struktury celé populace asteroidů včetně výpočtů těsných přiblížení k Zemi a pravděpodobnosti srážek se Zemí. Neobvyklá planetka je dalším unikátním objevem kleťského teleskopu Klenot, který je určen ke sledování asteroidů a komet s neobvyklými typy drah, na něž se kleťské pracoviště specializuje. Má průměr zrcadla 1,06 metru. Observatoř, jejímž zřizovatelem je Jihočeský kraj, ho používá od roku 2002.

Naposledy vyvolal rozruch předloni o Vánocích asteroid, který měl rozměry několik set metrů. "Takové velké těleso by už mohlo Zemi ohrozit," uvedl Tichý.