Hlavní obsah

Metaverse a lákadla virtuální reality

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Technologičtí giganti se předhánějí v tom, kdo jako první vybuduje co nejlepší metaverse – virtuální vesmír, do kterého budeme vstupovat pomocí speciálních brýlí pro virtuální realitu. Ty nacházejí uplatnění již nyní, především v hrách.

Foto: archív výrobce

HTC Vive Pro 2

Článek

Může to znít jako scénář nějakého sci-fi filmu, nicméně studio Epic Games pracuje již druhým rokem na novém virtuálním vesmíru, který bude sloužit k prezentaci produktů i hraní her. Má to být místo, kde se budou potkávat zkrátka všichni lidé, využívat přitom k tomu budou systémy pro virtuální realitu.

Herní vydavatelství přitom není jediné, které vlastní metaverse buduje. Velké plány má také společnost Meta Platforms, matka Facebooku a Instagramu. Zuckerberg nicméně připustil, že kompletní vytvoření vlastního metaversu bude společnosti Meta trvat patrně více než deset let. První střípky virtuálního vesmíru jsou nicméně vidět už nyní, řeč je například o službě Horizon Workrooms, což jsou v podstatě pracovny pro potkávání lidí ve virtuálním světě.

Virtuální vesmír má sloužit k potkávání lidí, práci i zábavě.

Vlastní plány s metaversem má také americký Microsoft, i když ten se snaží zatím držet všechny podrobnosti pod pokličkou. Práce na virtuálním vesmíru se nicméně potvrdily v polovině ledna, když Microsoft oznámil akvizici herního studia Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů (zhruba 1,5 bilionu Kč).

Šéf Microsoftu Satya Nadella tehdy připustil, že hry nejsou tím jediným, co americký podnik akvizicí získá. „Hry jsou dnes nejdynamičtější a nejnapínavější kategorií zábavy napříč všemi platformami a budou hrát klíčovou roli ve vývoji platforem pro metaverse,“ podotkl Nadella.

Foto: archív výrobce

HoloLens 2

Zuckerberg s vizí umělého světa riskuje. Akcie majitele Facebooku spadly o 22 procent

Ekonomika

Microsoft vsadil na rozšířenou realitu

Microsoft doposud lákal místo virtuální na rozšířenou realitu. Ve speciálních brýlích vidí uživatel vše, co je okolo něj a do prostoru se vykreslují nejrůznější předměty. Brýle HoloLens 2 však vyjdou na více než 80 000 korun a prodávají se oficiálně jen v zahraničí.

Z řádků výše je zřejmé, že virtuální realita představuje budoucnost a speciální helmy jednou nahradí u počítačů klasické monitory. Toho si je vědoma i společnost Sony, která v minulém týdnu nabídla hráčům svůj nejpokročilejší headset. Model PlayStation VR2 ale letošní Vánoce nestihne, zatím je k mání totiž pouze v rámci předobjednávky. Skladem jej obchodníci budou mít až 22. února 2023.

Headset vyjde na 14 990 Kč, což je o pětistovku více než za samotnou herní konzoli PlayStation 5. Lákadel má být nicméně více než dost.

Virtuální vs. rozšířená realita

Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.

Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.

Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.

Nové ovladače pro věrnější zážitek

První generace systému PlayStation VR využívala pohybové ovladače Move, které svým vzhledem mohly připomínat kouzelné hůlky se světelnou bambulkou na vršku. Novinka má proti tomu kopulovitý tvar, který obepne celou ruku jako zápasnické rukavice. Na rozdíl od nich je však celá konstrukce daleko vzdušnější.

Kromě změny designu přibyde i hromada dalších vylepšení. Po vzoru gamepadů zvaných DualSense, které jsou určeny výhradně pro televizní konzoli PlayStation 5, totiž novinka dostane adaptivní triggery a haptickou odezvu. Uživatelé tak budou hru doslova vnímat svými prsty.

„Po nasazení nového headsetu pro VR hráči pocítí ještě větší zapojení do hry, všechny jejich smysly se naplno ponoří do nejrůznějších herních světů. Jsme odhodláni pokračovat v inovacích našeho systému virtuální reality, aby si všichni majitelé konzolí PlayStation mohli vychutnat jedinečné herní zážitky,“ prozradili tvůrci.

Foto: archív výrobce

PlayStation VR 2

Lepší rozlišení

Podle nich by mělo být u nové helmy lepší rozlišení obrazovek či vyšší rozsah zorného pole. Výrobce nicméně zapracoval také na sledování pohybu a snížení latence.

Nevýhodou je, že PlayStation VR2 je určen výhradně pro televizní konzoli PlayStation 5. K počítačům je možné připojit například Oculus Quest 2, který za 13 990 Kč nabízí přímo společnost Meta, nebo pokročilejší set HTC Vive Pro 2. Ten nabízí výrazně vyšší rozlišení, dovede lépe zachytit člověka v prostoru a láká i na řadu dalších vylepšení. Cenovka však již poskočila na 35 590 Kč.

Foto: archív výrobce

Oculus Quest 2

Hlasovými povely se bude tvořit okolní svět. Meta zlepší komunikaci lidí a umělé inteligence

Internet a PC

Může se vám hodit na Zboží.cz: Potřeby pro virtuální realitu

Může se vám hodit na Firmy.cz: Virtuální realita

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám