Hlavní obsah

Meta se podřídí EU, nabídne více možností pro Facebook a Instagram

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel/Menlo Park

Americká společnost Meta Platforms se snaží urovnat napjaté vztahy s Evropskou unií (EU), které se týkají sociálních sítí Facebook a Instagram. Aby provozovatel těchto sítí vyhověl unijnímu aktu o digitálních službách (DSA), který klade důraz na transparentnost a volbu uživatelů v digitálním prostředí, chystá více možností volby pro uživatele na zmiňovaných platformách.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Podle prohlášení Mety by se tak uživatelé měli v nejbližších týdnech dočkat možnosti volby ve sdílení osobních informací mezi jednotlivými platformami. Změny v nastavení ochrany soukromí se dotknou i oblíbeného komunikačního nástroje Facebook Messenger.

Uživatelé této služby budou mít nově možnost rozhodnout, zda chtějí mít svůj účet na platformě Facebook vzájemně propojený s účtem na Messengeru, nebo preferují oddělené účty pro každou službu.

Navíc uživatelé, kteří mají své účty na Instagramu a Facebooku vzájemně propojené, budou mít novou možnost spravovat tyto účty odděleně. Tím pádem nebudou nuceni sdílet informace mezi oběma platformami, pokud si to nepřejí.

„Porušujete zákony EU.“ Stížnosti na placený Facebook a Instagram se množí

Internet a PC

Tato volba se rozšiřuje i na další služby společnosti Meta Platforms, jako jsou herní platforma Gaming či webové tržiště Marketplace. V konečném důsledku tak lidé získají větší kontrolu nad tím, jak jsou jejich údaje a komunikační aktivity spravovány a propojeny mezi různými platformami.

Pod drobnohledem regulátorů

Sociální sítě Facebook a Instagram jsou pod drobnohledem regulátorů kvůli uživatelským datům již delší dobu. Kvůli využívání osobních dat udělil irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) Metě vloni v lednu pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč). Úředníkům vadilo, že firma uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.

Zkraje loňského listopadu pak Evropský sbor pro ochranu osobních údajů rozhodl, že Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu.

Krátce předtím Meta zavedla v Evropě placené verze Facebooku a Instagramu. Tímto krokem se snaží vyhovět regulační politice EU – uživatelé si mohou vybrat, zda chtějí bezplatný přístup s reklamou, nebo zda budou využívat Instagram a Facebook bez reklamy, ale za měsíční poplatek.

Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače poplatek činí v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.

Facebook, Instagram i X. Kolik stojí a co Čechům nabízejí placené sítě

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám