Článek
Podle unijní exekutivy Facebook a Instagram rovněž zřejmě neposkytují uživatelsky přívětivý a snadno dostupný mechanismus pro nahlašování nelegálního obsahu, jako je materiál zobrazující sexuální zneužívání dětí a teroristický obsah.
Společnost Meta agentuře Reuters sdělila, že nesouhlasí s názorem, že porušuje DSA. Upozornila, že po vstupu DSA v platnost uskutečnila řadu změn, díky kterým podle svého mínění splňuje požadavky EU. Dodala, že bude s Evropskou komisí dál jednat.
Firma TikTok uvedla, že zjištění Evropské komise zkoumá. Upozornila, že je obtížené dodržovat DSA a zároveň plnit požadavky unijního nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). „Jestliže není možné plně dodržet obě nařízení, vyzýváme regulační orgány, aby jasně stanovily, jakým způsobem by se měly tyto povinnosti sladit,“ dodala.
Předběžná zjištění komise ukazují, že Facebook, Instagram a TikTok používají komplikované postupy a nástroje pro výzkumné pracovníky, ti pak mají často přístup jen k částečným či nespolehlivým datům. To má v praxi dopad na jejich schopnost zkoumat například právě to, zda jsou uživatelé vystaveni nezákonnému nebo škodlivému obsahu. Platí to samozřejmě i o nezletilých uživatelích.
Umožnit výzkumníkům přístup k údajům platforem je přitom základní povinností transparentnosti podle nařízení o digitálních službách. Pro eurokomisaře je to klíčová otázka, neboť v rámci Evropské unie (EU) sehrávají roli regulačního orgánu.
Facebook, Instagram a TikTok mají nyní možnost přezkoumat dokumenty obsažené ve vyšetřovacích spisech komise a písemně odpovědět na předběžná zjištění. Mohou rovněž přijmout nápravná opatření.
Pokud by firmy EK neustoupily, hrozily by jim v Evropské unii (EU) drakonické pokuty, a to až do výše šesti procent z celosvětového ročního obratu. S ohledem na zisky obou společností by se takové pokuty pohybovaly v přepočtu v miliardách korun.
Pokuty přitom mohou být udělovány opakovaně. Pokud ani poté nebude sjednána náprava, může být dokonce v EU zakázána činnost.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.


