Článek
Podle EK TikTok nedostatečně informuje o tom, jaké reklamy se na jeho platformě zobrazují, kdo za ně platí a na jaké uživatele jsou cíleny. Pokud platforma tato obvinění nevyvrátí, hrozí jí pokuta až do výše šesti procent jejího ročního globálního obratu, šlo by tedy rozhodně o miliardy korun.
„Komise zjistila, že TikTok neposkytuje potřebné informace o obsahu reklam, uživatelích, na které reklamy cílí, ani o tom, kdo za reklamy zaplatil. Navíc úložiště reklam TikToku neumožňuje veřejnosti komplexně vyhledávat reklamy na základě těchto informací, což omezuje užitečnost tohoto nástroje,“ stojí v prohlášení Komise.
Pouze předběžný nález
Evropská komise zahájila vyšetřování TikToku už v únoru loňského roku. Podezření se týkala porušení nového nařízení o digitálních službách (Digital Services Act – DSA), které má za cíl zvýšit odpovědnost online platforem a posílit ochranu uživatelů.
Jedním z hlavních problémů, které Komise identifikovala, je absence transparentního a veřejně dostupného úložiště reklam. Takový nástroj by měl umožnit snadné dohledání informací o jednotlivých reklamních sděleních, čímž by se zamezilo potenciálním podvodům a dezinformacím.
Zatím se jedná o předběžný právní nález a TikTok má možnost se k němu vyjádřit a předložit důkazy na svou obhajobu. Pokud však Komise dospěje k závěru, že platforma skutečně porušuje pravidla, může jí být udělena pokuta, která by v krajním případě mohla dosáhnout až šesti procent z celkového ročního obratu firmy.
Podle odhadů agentury Bloomberg dosáhla mateřská společnost ByteDance v loňském roce tržeb ve výši zhruba 155 miliard amerických dolarů, přičemž samotný TikTok údajně přispěl reklamními příjmy ve výši až 24 miliard dolarů. Očekává se, že letošní čísla budou ještě vyšší.
K obvinění se společnost ByteDance zatím oficiálně nevyjádřila, uvedl server Politico.
Tlak se stupňuje
Tlak na TikTok se v Evropě v posledních měsících stupňuje. Již na začátku května byla platforma pokutována částkou 530 milionů eur (přes 13 miliard korun) za porušení pravidel ochrany osobních údajů.
Tuto sankci vyměřila irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem celé EU. Kromě finanční pokuty nařídila TikToku, aby do šesti měsíců uvedl správu osobních dat do souladu s unijními pravidly, jinak bude muset přestat posílat data evropských uživatelů do Číny.
Zástupci TikToku se nicméně nechali již dříve slyšet, že se proti pokutě odvolají.
TikTok dlouhodobě čelí podezřením, že úzce spolupracuje s čínskými úřady, což vyvolává obavy zejména o bezpečnost dat evropských uživatelů a o dodržování právních předpisů v oblasti digitální ekonomiky.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.