Článek
V oficiálním prohlášení komise se uvádí, že společnost ByteDance „nedokázala zajistit, aby byla data evropských uživatelů chráněna podle přísných unijních standardů“.
Regulátor upozornil zejména na to, že zaměstnanci společnosti v Číně měli vzdálený přístup k citlivým osobním údajům, aniž by TikTok prokázal, že přístup je dostatečně zabezpečen a v souladu s legislativou GDPR.
Navíc komise TikToku nařídila, že pokud do šesti měsíců nepřijme nápravná opatření a nezajistí plný soulad s evropskými předpisy, bude muset okamžitě zastavit přenos dat uživatelů z EU do Číny.
Tento krok má podle DPC zabránit případnému zneužití údajů čínskými státními orgány, a to především s ohledem na existující zákony o kontrašpionáži, které v Číně platí.
TikTok se chce odvolat
TikTok na rozhodnutí reagoval prohlášením, v němž oznámil, že se proti verdiktu hodlá odvolat. Společnost zároveň trvá na tom, že evropské předpisy dodržuje a že přístup k datům ze strany zaměstnanců v Číně je přísně kontrolován.
Podle TikToku se některé požadavky evropských úřadů odchylují od běžně uplatňovaných standardů v technologickém sektoru.
Vyšetřování TikToku zahájila irská komise již v roce 2021, kdy tehdejší šéfka úřadu Helen Dixonová upozornila na rizika spojená s přístupem čínských techniků k údajům evropských uživatelů. V té době se objevily informace, že k datům mají přístup mimo jiné i inženýři zabývající se údržbou a vývojem systémů umělé inteligence, což vyvolalo silné obavy ohledně možné manipulace s uživatelskými informacemi.
Nejde přitom o první případ, kdy TikTok čelí postihu v EU. Již v září 2023 obdržela firma pokutu ve výši 345 milionů eur (cca 8,6 miliardy korun) za nedostatečnou ochranu osobních údajů nezletilých uživatelů. Tehdy se jednalo zejména o nejasné nastavení soukromí u dětských účtů a nedostatečné informování rodičů o tom, jak jsou data jejich dětí zpracovávána.
Jak funguje TikTok
TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.
Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.
Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.
Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.
Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.