Článek
Muž v dubnu na zmíněné sociální síti našel inzerát, kde zprostředkovatel nabízel, že zajistí ubytování včetně letenek na ostrov Zanzibar.
„Po domluvě mu neznámý pachatel vystavil fakturu na částku 74 260 korun za letenky a částečně za ubytování pro celou rodinu. V domnění, že bude mít hotovou a platnou rezervaci, peníze odeslal,“ uvedla v úterý policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Později ale zjistil, že ubytování ani letenky na svoji osobu zajištěné nemá a snažil se z poskytovatele těchto služeb dostat své peníze zpět.
„Bohužel ale nepochodil a do včerejšího dne mu nikdo neposlal žádné peníze a ani dovolená se neuskutečnila,“ konstatovala mluvčí s tím, že policie případ prověřuje pro podvod.
Nebezpečí číhá i na bookingu
Nebezpečí přitom nečíhá jenom na sociálních sítích či diskuzních fórech, výrazně přibylo již v uplynulém roce podvodů prostřednictvím portálu Booking.com. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně sofistikované podvody, nachytat se mohou i jinak obezřetní uživatelé.
Experti na kybernetickou bezpečnost upozorňují, že samotný web Booking.com nebyl přímo napaden. Místo toho se kybernetičtí zločinci zaměřili na proniknutí do administrativních systémů jednotlivých hotelů, které tento portál využívají.
Podle výzkumníků z kyberbezpečnostní společnosti Secureworks hackeři nejprve lstivě přesvědčí personál hotelů ke stažení škodlivého softwaru Vidar Infostealer, který jim zašlou prostřednictvím e-mailu. V něm se vydávají za bývalého hosta, jenž údajně zapomněl v hotelovém pokoji svůj cestovní pas.
Následně zločinci posílají personálu odkaz na Disk Google s tvrzením, že obsahuje obrázek pasu. Avšak místo toho odkaz vede na škodlivý software, který automaticky prohledá hotelové systémy a získá přístup k účtům na Booking.com.
Poté se hackeři přihlašují na zmiňovaný cestovatelský portál, přičemž mají možnost vidět všechny zákazníky s aktuální rezervací. V dalším kroku využívají oficiální aplikaci Booking.com k posílání zpráv zákazníkům a vyzývají je k platbě. Peníze ovšem nejdou na účet hotelu, ale přímo do kapsy kyberšmejdů.
Používat selský rozum
Ukazuje se tedy, že ani při komunikaci z oficiálních kanálů uživatelé nemají stoprocentní jistotu, že nebudou podvedeni. Vinen není přímo ani portál Booking.com, tento případ ale vyvolává otázky o tom, jak cestovatelské platformy přistupují k ochraně svých zákazníků a hotelových partnerů před kybernetickými hrozbami.
Samotní uživatelé by měli být velmi obezřetní a pečlivě kontrolovat, kam posílají peníze. Pokud hledají ubytování ve Francii, pravděpodobně po nich nebude nikdo požadovat platbu na účet v Moldavsku – při podobných pochybnostech by se mělo v hlavě rozsvítit varovné červené světýlko. Nejlepší je v takovém případě kontaktovat hotel přímo, klidně telefonicky, a platbu ověřit.
Nejčastější podvody. Jak je odhalit a nenechat se okrást
Policejní statistiky zaplavují v posledních měsících příběhy nešťastníků, kteří sedli na lep internetovým podvodníkům. Kyberšmejdi přitom používají pořád dokola stejné triky, jejichž prostřednictvím se snaží důvěřivce napálit a často i oškubat. Připravte se na ně a podívejte se, jak se těm nejčastějším podvodům na síti bránit.